The Cinematic Time: An Analysis of the Ontic-Temporal Foundations of PreVerbal Semiotics in the Work of Gilles Deleuze

Authors

  • Jorge León Casero Universidad San Jorge
  • Ismael Martín Estébanez MLDG, Despacho de Arquitectura y Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v2.710

Keywords:

Aion, Event, Otherness, Offscreen, Pre-linguistic Sign

Abstract

In the early the 80’s, the philosopher Gilles Deleuze applied the Bergson’s theory of image exposed on Matter and Memory (1986) to the cinematic image, with the intend to develop new conceptual tools that, through an analysis of the History of Cinema, allow delineate better both, the cognitive relation beyond the subject-object budgets, and a theory of preverbal communication non phonetically structured which definitively exceeded the lacanian conception of the language. While such analyzes can be understood as the establishment of alternative principles of the Vertov and Eisenstein film editing theories, the primary interest in our paper will focus on the space-temporary categories redefinition that Deleuze's theory of cinema involves and which implies an exhaustive redefinition of the chronology space-temporary categories defined in the XV century by creation of perspective by renaissance painters and architects.

Author Biographies

Jorge León Casero, Universidad San Jorge

Arquitecto (2007), Licenciado en Filosofía (2008), Doctor en Historia (2011) y graduado en Derecho (2016). Ha trabajado como Vicedecano de Investigación de la Escuela de Arquitectura y Tecnología de la Universidad San Jorge entre 2012 y 2016, donde imparte asignaturas en Urbanismo como Profesor Ayudante Doctor y dirige el grupo de investigación Arquitecturas Open Source. Ha impartido distintos seminarios y conferencias en la Universidad de Antioquía y la Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia), la Universidad del Sacro Cuore (Milano) o la Universidad Andrés Bello (Santiago de Chile) y realizado distintas estancias de investigación en el Istituto Universitario dell'Architettura di Venezia, el Institut de Recherches Philosopiques Université Lyon III, el Laboratoire de recherche de la Université de Lille 3 o la Faculty of Arts and Sciences en Fordham University.

Ismael Martín Estébanez, MLDG, Despacho de Arquitectura y Urbanismo

Arquitecto Superior por la Universidad de Navarra (2007). Diplomado en Filosofía por la Universidad de Navarra (2007). Arquitecto colaborador del estudio Abalos y Herreros en 2008, desde 2008 a 2010 colaborador del estudio Abalos+Sentkiewicz arquitectos. Estudios en los que ha colaborado en diversos concursos y proyectos de prestigio internacional, como la integración del Ferrocarril y Estación Intermodal de la ciudad de logroño, o el concurso para el Taipei Performing Arts Centre, Taiwan, entre otros. Entre 2010 y 2011, reside en Berlín donde ha trabajado como Freelance, y curador de arte. Donde ha adquirido experiencia en diseño sostenible y diseño paramétrico. Director de la sección de Diseño de MLDG y socio fundador junto a Jorge León, actualmente gerente y director de equipo de la empresa constructora “Construcciones José Martín”, empresa con más de 35 años de experiencia en construcción y rehabilitación.

References

Alliez, E. (2002). Gilles Deleuze: Una vida filosófica. Encuentros Internacionales Gilles Deleuze. Río de Janeiro – Sao Paulo del 10 al 14 de Junio de 1996 . París: Institut Synthélabo-Santiago de Cali: Revista Se cauto-Medellin: Revista Euphorion.

Badiou, A. (2004). “El cine como experimentación filosófica”. En Yoel, G. (ed.), Pensar el cine 1. Imagen, ética y filosofía , Buenos Aires: Manantial.

Bresson, R. (1979) Notas sobre el cinematógrafo . México D. F.: Biblioteca Era.

Bergson, H. (2006). Materia y Memoria . Buenos Aires: Cactus.

Ciancio, M. B. (2006). “Cine y pensamiento. Imágenes de la memoria y el cuerpo en Gilles Deleuze y Alain Badiou”. En Alvarado, M., Arpini, A., Vignale, S. (eds.) Pensamiento y Experiencia . CIIFE Centro de Investigaciones Interdisciplinarias de Filosofía y Escuela.

Deleuze, G. (1991). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1 . Barcelona: Paidós Ibérica.

Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2 . Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. (2005). Lógica del sentido . Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1978). Kafka. Por una literatura menor . México D.F.: Ediciones Era.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1985). El AntiEdipo. Capitalismo y Esquizofrenia . Barcelona: Paidós Ibérica.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). Mil Mesetas. Capitalismo y Esquizofrenia . Valencia: Pre-Textos.

Durero, A. (2000). De la medida . Madrid: Ediciones Akal.

Foucault, M. (2005) Las Palabras y las Cosas. Una Arqueología de las Ciencias Humanas, Madrid: Siglo XXI.

Mumford, L. (1977), Técnica y Civilización, Madrid: Alianza Editorial.

Panofsky, E. (1999). La perspectiva como forma simbólica . Barcelona: Tusquets Editores.

Panofsky, E. (1981). Idea. Contribución a la historia de la teoría del arte . Madrid: Cátedra.

Tafuri, M. (1978). La arquitectura del humanismo . Madrid: Xarait Ediciones.

Tafuri, M. (1972). Teorías e Historia de la arquitectura , Barcelona: Editorial Laia, Barcelona.

Tafuri, M. (1995) Sobre el Renacimiento, Principios, ciudades, arquitectos . Madrid: Cátedra.

Wittkower, R. (1968). La arquitectura en la edad del humanismo . Buenos Aires: Nueva Visión.

Published

2013-03-05

How to Cite

León Casero, J., & Martín Estébanez, I. (2013). The Cinematic Time: An Analysis of the Ontic-Temporal Foundations of PreVerbal Semiotics in the Work of Gilles Deleuze. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 2(2). https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v2.710

Issue

Section

Research articles