About the lectures on jazz by the musician baltasar samper

An approach to the didactics of swing

Authors

  • Francesc Vicens Vidal Universitat de les Illes Balears

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v20.4944

Keywords:

Jazz, Swing, Samper, Barcelona, Panassié, Didáctica

Abstract

In 1935 Baltasar Samper gave several conferences on jazz in Barcelona. The recovery of the texts of these conferences allow us to highlight the didactic dimension of the composer in a cultural context which was marked by academicism. However, Samper’s efforts to spread jazz music among his colleagues, who considered jazz a stigmatized music, will give rise to content that lives up to the postulates of the Parisian Hugues Panassié. This contribution concludes by verifying of the Samperian teachings on jazz and suggesting its continuity in current didactic contexts.

References

Abramo, J.M. (2011). Gender Differences of Popular Music Production in Secondary Schools. Journal of research in music education, 59 (01), 21-43. DOI: https://doi.org/10.1177/0022429410396095

Binder, R. (1931). Historique du jazz. Jazz-Tango-Dancing, 15/Diciembre, 6

Braxton, A. (1988). Composition notes book. Oakland.

Cane, G. & Morgante, P. (1994). Introduzione al jazz, alla storia e alle opere. Libraria Universitaria Editrice Bologna.

Casares, E. (1986). Baltasar Samper, entre el nacionalismo y el impresionismo, La música en la generación del 27: Homenaje a Lorca 1915-1939 (pp.139-147). Ministerio de Cultura.

Cerdà Subirachs, J. (2014). Agustí Barra i la negritud. Caplletra, 56/primavera, 7.

Cook, M. (1982). Jazz. Destino.

Delaunay, C. (1938). Jazz Discography. Hot Jazz.

García, J.Mª. (1996). Del fox-trot al jazz flamenco. El jazz en España 1919-1996. Alianza.

Garrido, P. (Ed.). (1939). Hugues Panassié. Hot-jazz, guía de la música swing. Ediciones Ercilla.

Gomis, M. & Ullate, M. (Eds.). (2010). Discòfils Associació Pro-Música 75è aniversari (1935-1936). Fonoteca de la Biblioteca de Catalunya.

González, I. (2021). Del rap al jazz. De la reproducción mecánica a la reproducción digital de la música negra norteamericana. El oído pensante, febrero/agosto, 209-232.

Iglesias, I. (2017). La Modernidad Elusiva. Jazz, baile y política en la Guerra civil española y el franquismo (1936-1968). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Jiménez, J. & Durand, E. (2012). Django Reinhardt. Un gitano en París. Milenio.

Jones, L. (1963). Blues People. The Negro Experience in White America and the Music that Developed from it. Apollo Editions.

Lomloe. Normativa currículum Educación Primaria: Decreto 31/2022 de 1 de agosto. Govern de les Illes Balears. Conselleria d’Educació i Formació Professional. https://intranet.caib.es/sites/lomloe/ca/educacia_primaria/

Lomloe. Normativa currículum Educación Secundaria Obligatoria: Decreto 32/2022 del 1 de agosto 15.

Govern de les Illes Balears. Conselleria d’Educació i Formació Professional. https://intranet.caib.es/sites/lomloe/ca/eso/

Martorell, O. (1983). Stravinsky a Barcelona: sis visites i dotze concerts. D’Art, 8-9, 99-130.

Massot, J. (1992). Els intel·lectuals mallorquins davant el franquisme: col·laboració, oposición, exili. Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Murillo, A. (2011). Riff & Raff, escolar jazz in session. Eufonía. Didáctica de la música, 52, 102-112.

Murray, A. (1976). Stomping the blues. University of Minnesota Press.

Música de jazz (Songs from the 1935 lectures by Baltasar Samper). Lista de reproducción https://youtube.com/playlist?list=PLIKmrSzDevo-pciWHdnIUz0PcD-qNqXTA

Niecks, F. (1888). Frederick Chopin as a Man and Musician. Novello.

Panassié, H. (1930). Le Jazz Hot. L’Edition Musicale Vivante, 25/febrero, 9-11.

Panassié, H. (1931). Critique de jazz. Jazz-Tango, 216, s.p.

Panassié, H. (1934). Le Jazz Hot. Éditions R-A. Corrêa.

Panassié, H. (1939). Hot-jazz, guía de la música swing. Ediciones Ercilla.

Pérez, S. (2012). La música moderna: una propuesta didáctica para el aula de primaria. Revista Educación y Futuro Digital, 4/09, 90-103.

Pizà, A. & Vicens, F. (Eds.). (2019). Baltasar Samper. Música de jazz. Conferències de 1935. Lleonard Muntaner Editor.

Puertas, D. (1998). Concert de música contemporània a El Mur en tres actes i un epíleg. En J.L. Palacios (Ed.), El cercle Maristany El Mur (1919-1950): dos moments culturals brillants (p.18). Ajuntament de

Sant Pere de Ribes.

Pujol, J. (2005). Jazz en Barcelona 1920-1965. Almendra Music.

Rubí, Mª. M. (2013). Primers lligams entre cinema i turisme. El documental a Mallorca (Josep Maria

Verger, 1927). Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana, 69, 273-285.

Said, E. (1997). Orientalismo. Mondadori.

Samper, B. (1935). Música de Jazz. Jazz Magazine. Órgano oficial del Hot Club de Barcelona, I/1 agosto, 4-5 i 19; I/2 septiembre-octubre, 5-7; I/3 noviembre, 6-8. http://www.bcn.cat/digital/arca/>.

Samper, B. (1994). Estudis sobre la cançó popular. Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Trepat, C. (1994). Jazz. Una música clássica del segle XX. Laertes.

Morell, V. (Directora). (2018). Baltasar Samper. El ritme amnèsic. [Film]. Evolution Film Festival & IB3 TV.

Van Praag, J. (1935). Étude sur la musique de jazz. Jazz Hot, 6/Noviembre-Diciembre.

Vica, C. (1933). Du classicisme au jazz: assai sur l’inspiration musicale individuelle et collective. M. Vigné.

Yúdice, G. (2007). Nuevas tecnologías, música y experiencia. Gedisa.

Published

2023-03-08

How to Cite

Vicens Vidal, F. (2023). About the lectures on jazz by the musician baltasar samper : An approach to the didactics of swing. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 20(2), 1–15. https://doi.org/10.37467/revhuman.v20.4944

Issue

Section

Research Articles (Special Issue)