Theater documentation: Audiovisual recording of theatrical performances

Authors

  • Carlos Linares Ávila Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4342

Keywords:

Theater, Documentation, Recording, Audiovisual, Andalusia, Heritage, Scene

Abstract

This paper analyzes the work of dissemination of the scenic heritage carried out by the Center for Research and Resources of the Performing Arts of Andalusia (CIRAE) through the video recordings available in Elektra, the Digital Archive of the Performing Arts of Andalusia. For this purpose, a sample of 84 video recordings was analyzed following a quantitative-descriptive methodology. The results of the analysis show relevant deficiencies in the archive’s videographic documentary collection. Thus, the research concludes a series of points for improvement in the work of videographic dissemination of the Andalusian performing heritage carried out by the CIRAE.

References

Barba, G. (2003). La documentación audiovisual. Cuadernos de Documentación Multimedia, 14, 3-7. https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/59083

Campos Ramírez, J. (2009). La difusión en los archivos: importante herramienta de proyección ante la sociedad. Revista Códice, 5(2), 187-193.

Estévez, A. V. (1993). El Centre de documentació de l’Institut del Teatre. Item: revista de biblioteconomia i documentació, 13, 142-147. https://raco.cat/index.php/Item/article/view/22436

Even-Zohar, I. (1990). Teoría de los polisistemas. Poetics Today, 11(1), 9-26. DOI: https://doi.org/10.2307/1772666

Galende Díaz, J. C. (2003). El concepto de documento desde una perspectiva interdisciplinar: de la diplomática a la archivística. Revista General de Información y Documentación, 13(2), 7-35. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0303220007A

Gonzalez Melero, C. (2011). El Centro de Documentación de las Artes Escénicas de Andalucía: compromiso con el pasado, el presente y el futuro de la Artes Escénicas de Andalucía. Telondefondo: Revista de Teoría y Crítica Teatral, 14, 144-162. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/9068

Hidalgo Goyanes, P. (2009). Archivos audiovisuales: preservar y difundir “La Memoria Colectiva”. Boletín de la ANABAD, 59(2), 149-160.

Kowzan, T. (1997). El signo en el teatro. Arco Libros.

Melgosa Rodríguez, F. J. (2008). La documentación audiovisual del espectáculo. El ejemplo de Eduardo De Filippo. ICONO 14: Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 6(1), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552556592005 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v6i1.360

Muñoz Cáliz, B. (2011). Fuentes y recursos para el estudio del teatro español I. Mapa de la documentación teatral en España. Centro de Documentación Teatral.

Muñoz Cáliz, B. (2019). Teatro y memoria: el fondo documental del Centro de Documentación Teatral. En C. Madeira, F. Matos & H. Marçal, (Eds.), Práticas de arquivo em artes performativas (pp. 243-261). Imprensa da Universidade de Coimbra. https://doi.org/10.14195/978-989-26-1954-5 DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1954-5

Pavis, P. (1984). Diccionario del teatro. Paidós.

Pavis, P. (2000). El análisis de los espectáculos. Paidós.

Pérez Sarmiento, C. (2017). Una puerta abierta al mundo del teatro, la danza, la magia... 25 años de la biblioteca del Centro de Documentación de las Artes Escénicas de Andalucía. Mi Biblioteca, 50, 80-85. https://gredos.usal.es/handle/10366/145160

Published

2022-12-27

How to Cite

Linares Ávila, C. (2022). Theater documentation: Audiovisual recording of theatrical performances. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 15(6), 1–14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4342