Semiotic Analysis of the Film Black God, White Devil (1964), directed by Glauber Rocha

Authors

  • Ana Luiza Valverde da Silva Universidad de Valencia
  • Almudena Escribá Maroto Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v4.759

Keywords:

Glauber Rocha, semiotics, symbolic spaces, God and the Dev il in the Land of the Sun, Collective Imaginary

Abstract

In 1964, Glauber Rocha wrote and directed a movie “Black God, White Devil”. It was in the same year that Brazil suffered military coup. At that time, talks about politics or social problems were a messy affair due to the strong threat of repression. This film communicates the dichotomy between good and evil, cultured and uncultured, order and disorder, social differences, the symbolic constructions of space as semiosfera, the borders and chaos. For the director, religion is closely related to politics. It is stated the desire for power between the political-social (interest of landowners on workers) and religious (interest of preachers over believers). This analysis runs on such symbolic dualities, paying attention to the semiotic discussion by theorists such as Yuri Lotman, Michael Foucault, Mijaíl Bajtín, Umberto Eco, among others. The article intention is to examine how Glauber Rocha constructed the symbolic spaces along its film, and to understand the critical message that he provides.

Author Biographies

Ana Luiza Valverde da Silva, Universidad de Valencia

Estudiante de doctorado en Comunicación, en la Universidad de Valencia. Máster en periodismo en medios sociales por la Universidad de Reno, Nevada, EE.UU. Periodista por la Universidad Estacio de Sá, Brasil. Curso de Television News Reporting and Writing, por la Universidad de Nueva York, EE.UU. Como estudiante de doctorado desarrolla una investigación sobre semiótica y análisis del discurso de las películas Dios y el Diablo en la Tierra del Sol, 1964, y Antonio das Mortes, 1969, ambas de Glauber Rocha. Becaria da Fundación CAPES, Ministerio de Educación de Brasil, Brasília - DF 70040-020, Brazil.

Almudena Escribá Maroto, Universidad de Valencia

Estudiante del Máster Oficial en Interculturalidad, Comunicación y Estudios Europeos en la Facultad de Filología, Traducción y Comunicación en la Universidad de Valencia. Graduada en Comunicación Audiovisual por la misma universidad. Interesada en el análisis semiótico de cualquier discurso de significación con una aplicación particularizada en la imagen y en el cine, ha enfocado toda su carrera en la especialización de dichos asuntos. También ha realizado cursos de guionaje con la intención de profundizar en la teoría fílmica y el análisis psicoanalí- tico con préstamos de la antropología y la psicología experimental.

References

Bajtín, M. (1998). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: el contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza.

Benveniste, E. (1969). Sémiologie de la langue (2). Semiótica, 1 (2), p. 130. DOI: https://doi.org/10.1515/semi.1969.1.2.127

Carmona, R. (1993). Cómo se comenta un texto fílmico . Madrid: Cátedra.

Carvalho, C. A. de.; Vassoler, R. M. C. (2010). A construção da brasilidade nos filmes de Glauber Rocha: proposta para uma nova identidade. VIII Sepech-Seminário de pesquisa em Ciências Sociais. Londrina. In: VIII SEPECH - Caderno de Resumo. Londrina: UEL. pg. 77-77. Consultado 24.11.2013. Disponible en: http://www.uel.br/eventos/sepech/sumarios/temas/a_construcao_da_brasilidade_nos_filmes_de_glauber_rocha_proposta_para_uma_nova_identidade.pdf.

Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación . Barcelona: Lumen.

Eco, U. (2000). Tratado de semiótica general . Barcelona: Lumen.

Foucault, M. (1970). L 'ordre du discours . París: Éditions Gallimard.

Foucault, M. (1971). La Historia de La sexualidad I, la Voluntad de Saber. España: Siglo veintiuno editores.

Gerber, R. (1991). Glauber Rocha e a experiência inacabada do Cinema Novo . In: P. E. S.Gomes et al. Glauber Rocha. São Paulo: Paz e Ter ra.

Lévi-Strauss, C. (1964 ). Mitológicas: Lo Crudo y Lo Cocido . París: Librairie Plon.

Lévi-Strauss, C. (1987). Mito y significado . Madrid: Alianza Editorial, S. A.

Lima, A.; Da Silva, F. M. (2011). O Olhar de Glauber Rocha Sobre O Sertão Nordestino, a Partir da Analise de Deus e o Diabo Na Terra Do Sol. III Encontro de Comunicação do Vale do São Francisco, Brasil. Consultado 24.11.2013. Disponible en: http://www.uneb.br/ecovale/files/2013/08/artigo-8.pdf.

Lotman, Y. M. (1996). Semiosfera , Tomos I y II. Madrid: Cátedra.

Nemer, S. R. B. (2006). A função intertextual do Cordel no Cinema de Glauber Rocha. Famecos/PUCRS, 15.

Nietzsche, F. W. (1990). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral . Madrid: Tecnos.

Rocha, G. (1963). Revisão crítica do cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Rocha, G. (1964). Deus e o Diabo na terra do sol. Produção Glauber Rocha, Rio de Janeiro. 1 DVD, 125min. Preto e Branco. Som.

Rocha, G. (1981). Revolução do Cinema Novo . Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme.

Saussure, F. (1987). Curso de lingü.stica general . Madrid, Alianza.

Tolentino, C. (2001). Deus e o Diabo na terra do sol, O rural no cinema brasileiro. São Paulo: UNESP .

Uris, P. (1999). 360º En Torno Al Cine Político. España: Diputación de Bada joz (Departamento de Publicaciones).

Xavier, I. (2001). O Cinema Brasileiro Moderno . São Paulo: Paz e Terra.

Zimmer, H. (1951). Mythes et symboles dans l'art et la civilisation de l'Inde (traducciónn de M. S. Renou). Paris: Payot.

Published

2015-03-06

How to Cite

Valverde da Silva, A. L., & Escribá Maroto, A. (2015). Semiotic Analysis of the Film Black God, White Devil (1964), directed by Glauber Rocha. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 4(2). https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v4.759

Issue

Section

Research articles