Seeking the Infinite: Implications of the Sublime in Contemporary

Authors

  • Miguel Angel Gaete Cáceres Universidad Central

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v5.442

Keywords:

The Sublime, The Infinite, Nature, City, Postmodernism

Abstract

This article provides a critical review of the concept of the sublime based on Longino, Edmund Burke and Immanuel Kant. From here, we will try to discover the presence of the sublime as an important factor in shaping the contemporary world culture, through its presence in art or in the conception of nature and the environment. Finally, the main objective of this paper is demonstrate how the sublime offers an alternative means to understand the problem of "infinite" and "unlimited" in the context of technology, the emergence of the metropolis and the filtration in the capitalist rhetoric, offering a different focuser in this classic study of aesthetics.

Author Biography

Miguel Angel Gaete Cáceres, Universidad Central

Nace en Santiago de Chile en diciembre de 1983. Es licenciado en Educación por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación y profesor de artes en la misma Institución. Entre el 2008 y el 2010 realiza un Master en Estudios Avanzados en Historia del Arte en la Universidad de Barcelona. Actualmente es candidato a Doctor en Filosofía por la Universidad Autónoma de Madrid. En el ámbito profesional, se desempeña en la linea de Historia y Patrimonio Arquitectónico en la escuela de Arquitectura de la Universidad Central, en Chile, además de ejercer como artista visual con exposiciones en Europa, Cánada, Chile y Estados Unidos.

References

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica.

Baudrillard, J. (1987). América. Barcelona, España: Anagrama.

Burke, E. (1987). Indagación sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y de lo bello. Madrid, España: Tecnos.

De Micheli, M. (2006). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, España: Alianza Forma.

Eagleton, T. (2006). La estética como ideología. Madrid, España: Trotta.

Emerson, R. (2000). Ensayo sobre la Naturaleza. Tenerife, España: Baile del Sol.

Fletcher, A. (2002). Alegoría. Teoría de un modo simbólico. Madrid, España: Akal.

Freud, S. (1976). Construcciones en psicoanálisis. En Obras Completas. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Jameson, F. (1991). Ensayos sobre el posmodernismo. Buenos Aires, Argentina: Imago Mundis.

Kant, I. (1977). Crítica del juicio. Madrid, España: Espasa Calpe.

Longino, C. (1980). De lo sublime. Buenos Aires, Argentina: Aguilar.

Lynch, E. (1999). Sobre la belleza. Madrid, España: Grupo Anaya.

Lyotard, J. F. (1998). Lo inhumano: charlas sobre el tiempo. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Marx, L. (1967). The machine in the Garden. Technology and the Pastoral Ideal in America. Londres, Reino Unido: Oxford University Press.

Nancy, J. L. (2002). Un pensamiento finito. Barcelona, España: Antrophos.

Ovidio, P. (2008). Metamorfosis. Libros I-V. Madrid, España: Gredos.

Rancière, J. (2004). Malaise dans l'esthétique. Paris, España: Galilée.

Saint Girons, B. (2008). Lo sublime. Madrid, España: Machado.

Santamaría, A. (2005). El idilio americano: Ensayos sobre la estética de lo sublime. Salamanca, España: Universidad de Salamanca.

Schenk, H. (1983). El espíritu de los románticos europeos. Ciudad de México, México: Fondo de cultura económica.

Schopenhauer, A. (2005). El Mundo como voluntad y representación. Madrid, España: Trotta.

Published

2016-03-30

How to Cite

Gaete Cáceres, M. A. (2016). Seeking the Infinite: Implications of the Sublime in Contemporary. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 5(1), 83–93. https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v5.442

Issue

Section

Research articles