Rural youth and folklore in conflict

The case of The Bagpipe dance from Cervera del Río Alhama (La Rioja)

Authors

  • María Ángeles Rubio Gil Universidad Rey Juan Carlos
  • Guillermo Vázquez Vicente Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4382

Keywords:

Folklore, Bagpipes, Intangible heritage, Ritual dance, Traditional clothing, Rural youth, Rites of passage

Abstract

In the rural dances of north of Spain, reminiscences of a pagan nature can be verified. Endowed with strong sacred connotations, their prevalence, and the interest of youth in high schools, surprises in a secular, individualistic and hyper-rational environment. This is the interest to understand the intergenerational conflicts that have arisen today, through the study of the case of ‘La Gaita de Cervera del Río Alhama’  (La Rioja). A dance that was considered atrial and that is, however, a set of sacred fertility rites, adapted with the same vocation as a community, petition and transit rite.

References

Aguirre, J.V. (1986). Introducción al folklore musical de La Rioja. Ed. Ochoa.

Alonso del Busto, J.L. (1980). Manuel García Matos y sus grabaciones de folklore español. Ritmo, 50(500), 60-61.

Amades, J. (1958). Guía de les festes tradicionals de Catalunya. Itinerari per tot l´any. Aedos.

Amades, J. (1964). Etnología musical. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 20 (1),113.

Aranzadi, T. (1917). «La Geografía General del País Vasco Navarro» Etnología: Barcelona.

Armstrong, L. (1986). Algunos ritos de fertilidad. Revista Internacional de los Estudios Vascos. (31), 355-361.

Barba, E. (1982). Theater Anthropology. The Drama Review. 26(2), 5-32 https://docer.com.ar/doc/x8s85ns DOI: https://doi.org/10.2307/1145428

Bauman, R. (1977). Verbal Art as Performance, Waveland Press Inc.

Birdwhistwell, R.L. (1952). Kinesics and context: essays on body motion communication. Ballantine.

Blacking, J. (2006). ¿Hay música en el hombre? Alianza.

Boas, F. (1944). Dance and Music in the Life of the Northwest Coast Indians of North America. The Funtion of Dance in Human Society. The Boas School.

Bonfiglioli, C. (2003). La perspectiva sistémica en la antropología de la danza. Gazeta de Antropología, 19, artículo 30, 1-5. https://www.ugr.es/~pwlac/G19_30Carlo_Bonfiglioli.html DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.7345

Bonfil Batalla, G. (2004). Patrimonio cultural inmaterial. Diálogos en la acción, primera etapa – DGCPI. pp. 117-134. https://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/120

Bonilla, L. (1964). La danza en el mito y en la historia. Biblioteca Nueva.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.

Bürcher, K. 1899. Arbeit und Rythmus. Teubner.

Buxó i Rey, M. J. Y Rodríguez Becerra, S. (2003). La religiosidad popular: vida y muerte. Tecnos.

Calvo Brioso, B. (2012). Mascaradas en Castilla y León. Junta de Castilla y León.

Campos Calvo-Sotelo, J. (2007). Fiesta, identidad y contracultura. Contribuciones al estudio histórico de la gaita en Galicia. Diputación de Pontevedra.

Caro Baroja, J. (1980). Temas Castizos. Istmo.

Caro Baroja, J. (1984). El estío festivo: fiestas populares de verano. Taurus.

Caro Baroja, J. (1989). Mitos y ritos equívocos. Istmo.

Caro Baroja, J. (1992). La estación del amor. Círculo de Lectores

Caro Baroja, J. (1995). La Significación de algunas danzas vasco-navarras. Anthropos.

Caro Baroja, J. (1984). Del viejo folklore castellano. Ámbito Castilla León.

Combarieu, J. (2009). [1923]. Histoire de la musique. BiblioLife.

Dallal, A. (2007). Los elementos de la danza. Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial.

Douglas, M. (1988) [1970]. Símbolos Naturales. Exploraciones en cosmología. Alianza. Editorial. https://www.academia.edu/12417199/Douglas_Simbolos_naturales

Farnell, B. (2001). Human action sign in Cultural Context. The Visible and the Invisible in Movement and Dance. Lanham, Maryland, and London, The Scarecrow Press.

Frazer, J. G. (1890). [1944]. La rama dorada. FCE.

Galmiche, P. (1986). Esthétique et sport. La danse. Cinésiologie, XX: 7-11. http://www.gazeta-antropologia.es/?p=1418

García Gómez, N. (2013). Breve explicación de La Gaita de Cervera del Río Alhama. La Gaita, danza y música popular de Cervera del Río Alhama http://lagaitacervera.blogspot.com/2013/ http://lagaitacervera.blogspot.com.es/2013/05/ breve-explicacion-de-la-gaita-de.html

García-Riva, A. y Solorzano, O. (2010). Héroes danzadores de zancos en Anguiano. Belezos.13.4-11.

Martínez Gayarre, A. (2017). La danza tradicional riojana en femenino: una práctica en constante evolución. Belezos: Revista de cultura popular y tradiciones, 26, 4-15.

Gómez Tabanera, J. M. (1968). Folklore Español. Madrid: Instituto Antropología Aplicada.

González Rioja, A. (1999). Los Columbarios de La Rioja Crist. (Murcia) XVI, 225-238

https://revistas.um.es/ayc/issue/view/4991

Hall, E. (1972). La dimensión oculta. Siglo XXI.

Hanna, J. (1977). To dance is human. En John Blacking (comp.), The anthropology of the Body, Academic Press, 211-232.

Herskovits, M. (1973). El hombre y sus obras. FCE.

Hertz, R. (1990) [1907] `La asimetria orgánica’, `La polaridad religiosa´ y ´Conclusión´. En: La muerte y la mano derecha. Madrid, Alianza.

Jiménez Berdonces, D. (2001). La Gaita, danza tradicional de Cervera del Río Alhama. En Javier Asensio García, La danza riojana, pp. 127-132. https://www.riojarchivo.com/la-gaita-de-cervera-ii/

Jiménez, D. (1956). La Gaita una antigua danza cerverana. Nueva Rioja. 2(9), 1956.

Kaeppler, A. L. (1978). Dance in anthropological perspective, Review of Anthropology, 7: 31-49. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.an.07.100178.000335

Kealiinohomoku, J. W. (1972). Folk dance. Folklore and folklife; an introduction. Edited by Richard M. Dorson. University of Chicago Press

Krumhansl, C. (1997). Musical tension: cognitive, motivational and emotional aspects. En A. Gabrielsson (ed.) Proceedings of the Third Triennial ESCOM Conference. Uppsala, Suecia, pp. 3-12.

Kurath, G.P. (1960). Panorama of dance ethnology. Current Anthropology. 1(3), The University of Chicago Press on behalf of Wenner-Gren Foundation for Anthropological Research. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/597165 DOI: https://doi.org/10.1086/200101

Lacarra, J. M (1981), “La restauración eclesiástica en tierras conquistadas por Alfonso el Batallador (1118-1134), en Lacarra, J. M., Colonización, repoblación y otros estudios, Zaragoza, pp. 187-208.

Lacarra, J. M (1978). Alfonso el Batallador, Editorial Guara Editorial, Zaragoza.

Labeaga Mendiola, J. C. 1988. «La Gaita en Viana, siglos XVII-XX». Cuadernos enología y etnografía de Navarra. http://www.vianayborgia.es/CUET-0052-0000-0301-0320.html

Leach, Ed. (1976). Cultura y comunicación. La lógica de la conexión de los símbolos. Una introducción al uso del análisis estructuralista en la antropología social. Siglo XXI Editores.

Leenhardt, M. (1947) Do Kamo. Eudeba. https://vdocuments.net/do-kamo-maurice-leenhardt.html

Lévi-Strauss, C. (1987) [1958] Antropología estructural. Editorial Paidós.

Maganto, E. (1915). Los danzantes de enagüillas en la provincia de Segovia. Diputación Provincial.

Marrazo, T. 1975 Mi cuerpo es mi lenguaje. Ciordia

Matos García, Manuel. 1959.Antología del folklore musical de España. Hispavox.

Mauss, Marcel, 1929, Sociología y antropología, Tecnos, 1971.

Morgan, Lewis (1877) Ancient society. Ediciones varias

Núnez, Carlos, (2018): La hermandad de los celtas. Espasa.

Olmos Criado, Rosa (1987). Danzas Rituales y de Diversión en Segovia. Diputación de Segovia.

Ovejas, Manuel. (1953). «La real fábrica de lonas, vitres e hilazas de Cervera del Río Alhama». Berceo.

Oyola Fabian, Andrés. (2011). «Panorama general de las danzas de tradición paralitúrgica de España». En P. Barrios y M. Serrano: Danzas rituales en los países iberoamericanos. Universidad de Extremadura.

Quijera Pérez, José Antonio (1992): «La Gaita en Cervera». Danzas Tradicionales de La Rioja. IER.

Quijera Pérez, José Antonio (1992b): Danzas tradicionales de La Rioja. Logroño: IER.

Rubio Gil, A. (2013). Canciones de Aurora, Albas y Danzas al Despertar en el Folclore de la Provincia de Segovia: Una Perspectiva Sociocultural. Diputación de Segovia.

Rubio Gil, A. (2016). Alhama-Linares: patrimonio inmaterial de un territorio fronterizo . IER.

Rubio Gil, A. (2017). “La Gaita y danzas de pastores“. Rutas de La Rioja Encantada. Lulu.

Ruiz Zapatero, S. (2013). La Gaita Música popular de Cervera. : www.cerverayelalhamahistóricos.es

Salazar, Adolfo. (1950) La música: como proceso histórico de su invención. Fondo de Cultura Económica.

San Baldomero Úcar J. M.1983 “La Gaita“, Revista Piedralén, nº 1. Del 1 de septiembre de 1983.

San Baldomero Úcar J. M. (2020). “La Gaita de Cervera“. https://dialnet.unirioja.es

San Sebastián Poch, Ma. 2008. «Antropología de la danza: el caso de Ataun». Jentilbaratz. Cuadernos de Folklore (11). pp. 81-109. ISSN 1137-859X.

Schechner, R. (1985). Between Theater and Anthropology, University of Pennsylvania Press, Filadelfia. DOI: https://doi.org/10.9783/9780812200928

Singer, M. (1958). The Great Tradition in a Metropolitan Center:Madras». , Journal of American Folklore, núm.71, pp. 347-388 DOI: https://doi.org/10.2307/538567

Storr, A. (2007). La música y la mente. El fenómeno auditivo y el porqué de las pasiones. Barcelona: Paidós.

Turner, V. (1986). «The Anthropology of Performance», PAJ Publications, A Division of Performing Arts Journal, Inc, Nueva York

Turner, V. (1982), From Ritual to Theater: The Human Seriousness of Play, Performing Arts Journal Publications, Nueva York.

Van Gennep, A. (1986). Ritos de paso. Taurus.

Wallaschek, R. (1893). Primitive music. Longmans, Green & Co.

Williams, D. (1976). «The role of movement in selected symbolic systems. Unpublished doctoral dissertation, Oxford University, England.

Williams, D. (1991). Ten lectures on theories of the dance. London: The Scarecrow Press.

Zapatero, J. (2029). “El mozo Bailador”. Rioja Industrial. Logroño.

Published

2022-12-28

How to Cite

Rubio Gil, M. Ángeles, & Vázquez Vicente, G. . (2022). Rural youth and folklore in conflict: The case of The Bagpipe dance from Cervera del Río Alhama (La Rioja). HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 15(6), 1–18. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4382