Heritage Education and Virtual Archaeology Applications in Museums and Archaeological Sites

A case study for the Santa Pola Sea Museum (Spain)

Authors

  • María José Cerdá Bertoméu Instituto Mediterráneo de Estudios de Protocolo adscrito a la Universidad Miguel Hernández
  • Daniel Mateo Corredor Universidad de Alicante
  • Juan Francisco Álvarez Tortosa Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4254

Keywords:

Museums, Augmented Reality, Virtual Reality, Digital Heritage, Cultural Heritage, Heritage Education, Evaluation

Abstract

The main objective of this research is to reflect on the effectiveness of virtual archaeology applications in school audiences for the understanding and learning of archaeological heritage. This is intended to appreciate how technologies such as Augmented Reality and Virtual Reality can add value to the educational proposals made by museums and archaeological sites that do not have this inclusion. The exploratory analysis of the case is carried out at the Santa Pola Sea Museum (Spain), which has developed this type of applications in the Roman archaeological site it manages, the Portus Ilicitanus.

References

Almuraikhi, N., Almalki, F., Aldahnim, F., & Halabi, O. (2021). Virtual reality for rich interaction with cultural heritage sites. En X. Fang (eds.) HCI in Games: Serious and Immersive Games. HCII 2021, Lecture Notes in Computer Science, v. 12790 (pp. 319-328). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-77414-1_23 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-77414-1_23

Álvarez, J. F., Mateo, D. & Molina, J. (2020). Actuaciones arqueológicas en la factoría de salazones piscícolas de La Picola-Portus Ilicitanus (Santa Pola, Alicante. Resultado de las campañas 2017-2018. En AA.VV., Actes de les Jornades d‘Arqueologia de la Comunitat Valenciana, 2016-2017-2018. (pp. 201-208). Generalitat Valenciana. http://hdl.handle.net/10045/113219

Álvarez, J. F., Bujalance, R. & Mateo, D. (2021). Aproximación a la historia de un enclave portuario. El caso de Santa Pola (Alicante) desde la Antigüedad a la Alta Edad Media. En J. C. Márquez, R. Navalón & J. L. Soler (Eds.), Comercio y comunicaciones en el corredor del Vinalopó. Patrimonio Histórico-Cultural del Vinalopó (pp. 115-142). Ayto. Elda. http://hdl.handle.net/10045/125128

Ardito, C., Buono, P., Costabile, M., Lanzilotti, R. & Piccinno, A. (2009). Enabling Interactive Exploration of Cultural Heritage: An Experience of Designing Systems for Mobile Devices. Knowledge, Technology & Policy, 22, 79-86. https://doi.org/10.1007/s12130-009-9079-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s12130-009-9079-7

Arriaga, A. (2011). Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias actuales. Revista Digital de LAV, 7, 13-36. https://dx.doi.org/10.5902/198373483070 DOI: https://doi.org/10.5902/198373483070

Badie, A., Gailledrat, P., Moret, P., Rouillard, P., Sánchez Fernández, Mª J. & Sillières, P. (2000). Le site antique de La Picola à Santa Pola (Alicante, Espagne). Casa de Velázquez.

Cabero, J, & García, F. (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación. Síntesis.

Calzado, I. (2020). Evaluación y análisis de herramientas digitales en el yacimiento arqueológico de Empúries, Catalunya. Tourism & Heritage Journal, 2, 58-71. https://doi.org/10.1344/THJ.2020.2.5 DOI: https://doi.org/10.1344/THJ.2020.2.5

Cassidy, C.A., Fabola, A., Rhodes, E., & Miller, A. (2018). The making and evaluation of picts and pixels: Mixed exhibiting in the real and the unreal. En Communications in Computer and Information Science, v. 840 (pp. 97-112). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93596-6_7 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93596-6_7

Cassidy, B., Sim, G., Robinson, D.W., & Gandy, D. (2019). A Virtual Reality Platform for Analyzing Remote Archaeological Sites. Interacting with Computers, 31(2), 167-176. https://doi.org/10.1093/iwc/iwz011 DOI: https://doi.org/10.1093/iwc/iwz011

Cerdá, Mª J., Álvarez, J. F., Molina, J. & Mateo, D (2021). El Museo del Mar. Su papel en la configuración del relato de marca territorio: el caso de las salas externas Portus Ilicitanus. En AA.VV., Museus Territorials. V Jornades de Museus i col·leccions museogràfiques de la Comunitat Valenciana (pp. 235-247). Generalitat Valenciana. http://hdl.handle.net/10045/122950

Cinotti, T.S., Nagaraj, R., Mincolelli, G., Raffa, G, Roffia, L., & Sforza, F. (2004). WHYRE: A context-aware wearable computer for museums and archaeological sites. En The Eighth International Symposium on Wearable Computers (pp. 174-175). IEEE Computer Society https://doi.org/10.1109/ISWC.2004.49 DOI: https://doi.org/10.1109/ISWC.2004.49

Cisternino, D., Corchia, L., De Luca, V., Carola, G., Liaci, S., Scrivano, L., Trono, A., & De Paolis, L.T. (2021). Augmented Reality Applications to Support the Promotion of Cultural Heritage, Journal on Computing and Cultural Heritage, 14(4), 47. https://doi.org/10.1145/3460657 DOI: https://doi.org/10.1145/3460657

Cuenca-López, J.M., Martín-Cáceres, M.J., Ibáñez-Etxebarría, A. & Fontal, O. (2014). La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. CLIO. History and History teaching, 40. http://clio.rediris.es/n40/articulos/mono/MonCuencaetal2014.pdf

Doležal, M., Vlachos, M., Secci, M., Demesticha, S., Skarlatos, D., & Liarokapis, F. (2019). Understanding underwater Photogrammetry for maritime Archaeology through Immersive Virtual Reality. ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 42(2/W10), 85-91. https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLII-2-W10-85-2019 DOI: https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLII-2-W10-85-2019

Esclapés Jover, F. J., Frías Castillejo, C., & Molina Vidal, J., (2017). Virtualizar un yacimiento para interpretar el pasado. La guía interactiva de realidad aumentada del museo al aire libre Villa Romana de l’Albir (L’Alfàs del Pi, Alicante). En C. Frías Castillejo & J. A. López (eds) II Jornadas de Museos y Colecciones Museográficas Permanentes de la Comunidad Valenciana. Nuevas tecnologías aplicadas a la gestión turística del patrimonio arqueológico (pp. 14-27). Ayuntamiento de l’Alfàs del Pi. http://hdl.handle.net/10045/122945

Galatis, P., Gavalas, D., Kasapakis, V., Pantziou, G., & Zaroliagis, C. (2016). Mobile augmented reality guides in cultural heritage. En MobiCASE 2016 - 8th EAI International Conference on Mobile Computing, Applications and Services (pp. 11-19). ICST. https://doi.org/10.4108/eai.30-11-2016.2266954 DOI: https://doi.org/10.4108/eai.30-11-2016.2266954

Granero, I. (2021). La aceleración digital del museo post-covid. En M. Salanova & J.L.Pérez (Ed.), Innovación desde el museo. Ensayos sobre emergencia cultural (pp. 50-61). Generalitat Valenciana.

Ibáñez Etxeberria, A.I., Asensio, M., Vicent, N., & Cuenca, J.M. (2012). Mobile devices: A tool for tourism and learning at archaeological sites. International Journal of Web Based Communities, 8 (1), 57-62. https://doi.org/10.1504/IJWBC.2012.044682 DOI: https://doi.org/10.1504/IJWBC.2012.044682

Liarokapis, F., Vidová, I., Rizvić, S., Demesticha, S., & Skarlatos, D. (2020). Underwater Search and Discovery: From Serious Games to Virtual Reality. En C. Stephanidis, J. Y. C. Chen & G. Fragomeni (eds) HCI International 2020 – Late Breaking Papers: Virtual and Augmented Reality. HCII 2020, Lecture Notes in Computer Science, v. 12428 (pp. 178-197). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59990-4_15 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59990-4_15

Liu, D., Dede, C., Huang, R., & Richards, J. (Eds.) (2017). Virtual, augmented, and mixed realities in education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5490-7 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-5490-7

Marto, A., & Gonçalves, A. (2019). Mobile AR: User evaluation in a cultural heritage context, Applied Sciences, 9 (24), 5454. https://doi.org/10.3390/app9245454 DOI: https://doi.org/10.3390/app9245454

Marto, A., Melo, M., Goncalves, A., & Bessa, M. (2016). Development and Evaluation of an Outdoor Multisensory AR System for Cultural Heritage, IEEE Access, 9, 16419-16434. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3050974 DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3050974

Mateo, D. & Álvarez Tortosa, J. F. (2021). Arqueología marítima del Portus Ilicitanus (Santa Pola). Canelobre, 72, 141-160. http://hdl.handle.net/10045/122838

Mateos, S., Marca, G. & Attardi, O. (2016). La difusión preventiva del patrimonio cultural. Trea Ediciones.

Meunier, A. & Poirier-Vannier, E. (2017). La exposición en los museos de sitio como herramienta de sensibilización al patrimonio arqueológico. Estudios Pedagógicos, 43(4), 1-9. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400016 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400016

Molina, J. (2005). La cetaria de Picola y la evolución del Portus Ilicitanus (Santa Pola, España). En J. Molina & Mª J. Sánchez (Eds.), III Congreso Internacional de Estudios Históricos. El Mediterráneo: la cultura del mar y la sal (Santa Pola, 24 al 27 de octubre de 2004) (pp. 110-145). Santa Pola. http://hdl.handle.net/10045/18415

Molina, J. (2012). La cetaria bajoimperial de Picola (Santa Pola, Alicante). En: Mª J. Sánchez (Coord.), Santa Pola. Arqueología y Museo (pp. 138-141). Ayto. de Santa Pola.

Molina, J. (2022). El Portus Ilicitanus (Santa Pola, Alicante): evolución y tráfico comercial en la época imperial. En R. Azuar & O. Inglese (coords.), Carta arqueológica subacuática de Alicante II: El Sinus Ilicitanus (Santa Pola/Tabarca - Pilar de la Horada, Alicante) Siglos V a.C. - XIX d.C. (pp. 93-112). MARQ-Diputación de Alicante.

Moret, P. & Badie, A. (1998). Metrología y arquitectura modular en el puerto de La Picola (Santa Pola, Alicante) al final del siglo V a.C. Archivo Español de Arqueología, 71, 53-61. https://doi.org/10.3989/aespa.1998.v71.274 DOI: https://doi.org/10.3989/aespa.1998.v71.274

Navarro, F., Martínez, A., & Martínez, J. M. (2018). Realidad Virtual y Realidad Aumentada: desarrollo de aplicaciones. RA-MA Editorial.

Rivero, P. & Feliu, M. (2017). Aplicaciones de la arqueología virtual para la Educación Patrimonial: análisis de tendencias e investigaciones. Estudios Pedagógicos. 43(4), 1-8.http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017

Sada, P. (2012). Patrimonio Arqueológico. Aprendizaje de la Historia y Educación. En C. Ferrer & J. Vives (Ed.), Construcciones y usos del pasado: patrimonio arqueológico, territorio y museo. Jornadas de debate del Museu de Prehistoria de València (pp. 153-167). Diputación de Valencia. http://mupreva.org/pub/1316/va

Sánchez, Mª J. (2012). El puerto romano de Santa Pola. En Mª J. Sánchez (Coord.), Santa Pola. Arqueología y Museo (pp. 126-137). MARQ. https://www.marqalicante.com/contenido/publicaciones/pub2_87.pdf

Sánchez, Mª J., Blasco, E. & Guardiola, A. (1986). Portvs Ilicinanvs. Datos para una síntesis. Ayto. de Santa Pola.

Sánchez, Mª J., Guardiola, A. & Blasco, E. (1989). Portvs Ilicitanvs: excavaciones en la Casa Tardorromana de “El Palmeral”. Santa Pola (Alicante). Campaña de 1983. Valencia.

Santacana, J. & Lloch, N. (2008). Museo Local. La cenicienta de la cultura. Trea Ediciones.

Santacana, J., Asensio, M. & Lloch, N. (coord.) (2018). App, arqueologia & m-learning. Reconstruir, restituir, interpretar i avaluar app. Rafael Dalmau Editores.

Tiriteu, D., & Vert, S. (2020). Usability Testing of Mobile Augmented Applications for Cultural Heritage—A Systematic Literature Review. 17th Proceedings of the International Conference on Human-Computer Interaction - RoCHI 2020 (pp. 137-144). https://doi.org/10.37789/rochi.2020.1.1.21 DOI: https://doi.org/10.37789/rochi.2020.1.1.21

Vicent, N. (2013). Evaluación de un programa de educación patrimonial basado en tecnología móvil. [Tesis Doctoral]. Universidad del País Vasco. https://repositorio.uam.es/handle/10486/14321

Vicent, N., Ibánez-Etxebarria, A. & Asensio, M. (2015). Evaluación de programas de educación patrimonial de base tecnológica. Virtual Archaeology Review, 6(13), 20-27. https://doi.org/10.4995/var.2015.4367 DOI: https://doi.org/10.4995/var.2015.4367

Vicent, N., Rivero & Feliu, M. (2015). Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial. Educatio Siglo XXI, 33(1), 83-102. https://doi.org/10.6018/j/222511 DOI: https://doi.org/10.6018/j/222511

Vlahakis, V., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Almeida, L., Stricker, D., Gleue, T., Christou, I. T., Carlucci, R., & Ioannidis, N. (2001). Archeoguide: first results of an augmented reality, mobile computing system in cultural heritage sites. En VAST’01: Proceedings of Virtual Reality, Archaeology, and Cultural Heritage International Symposium (pp. 131-140). ACM Press. https://doi.org/10.1145/584993.585015 DOI: https://doi.org/10.1145/584993.585015

Zavala, L. (2006). El paradigma emergente en educación y museos. Opción, 22(50), 1-6. https://www.redalyc.org/pdf/310/31005006.pdf

Published

2022-12-23

How to Cite

Cerdá Bertoméu, M. J. ., Mateo Corredor, D. ., & Álvarez Tortosa, J. F. . (2022). Heritage Education and Virtual Archaeology Applications in Museums and Archaeological Sites: A case study for the Santa Pola Sea Museum (Spain). HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 15(4), 1–14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4254