Women, Equality and Education

A model of person and society in 1st century Christian writings

Authors

  • Francisco Javier Jiménez Ríos Universidad de Granada
  • Nazaret Martínez-Heredia Universidad de Granada
  • Ana Amaro Agudo Universidad de Granada
  • Gracia González-Gijón Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4214

Keywords:

Women, Person, Equality, Education, Society, Gospels, Trust

Abstract

In the stories of Mary, the mother of Jesus, we find a model of human personal reality in the dynamism of its realisation as a continuous being-as-self that shows its overflowing as an educating reality, an open reality. In other accounts, women are shown as witnesses to the encounter with Jesus after his death, a testimony that is received by Jesus’ group and corroborated by the men of the community in order to reach beyond its borders. In the testimony received and the action shared, the foundations of a society that is built on equality are shown.

References

Aguirre, R. (1987). Del movimiento de Jesús a la Iglesia primitiva. Declée de Brouwer.

Alcalá, M. (1980) La mujer y los ministerios en la Iglesia. Sígueme.

Alexandre, M. (1992). Imágenes de mujeres en los inicios de la cristiandad. En G. Duby & M. Perrot (Eds.), Historia de las mujeres en occidente I. La Antigüedad (pp. 461-511). Taurus.

Bautista, E. (1993). La mujer en la Iglesia primitiva. Verbo Divino.

Brown, R. E. (1987). La comunidad del discípulo amado. Sígueme.

Byrne, B. (1991). Paolo e la donna cristiana. San Paolo.

Castillo, J. M. (1987). El seguimiento de Jesús. Sígueme.

Congar, Y. (1980). Je crois en l’Esprit Saint. Cerf.

D’Angelo, M. R. (1990). Women in Luke-Acts. A Redactional View. Journal of Biblical Literature, 109, 441-461. DOI: https://doi.org/10.2307/3267051

De Zuleta, C. (1984). Misioneras, feministas, educadoras. Historia del Instituto Internacional. Castalia.

Duquoc, C. (1989). La femme, le clerc et le laï, Genève, Labor et Fides.

Durrwell, F. X. (1986). El espíritu santo en la iglesia. Sígueme.

Estrada, J. A. (1984). La Iglesia: ¿institución o carisma? Sígueme.

Fabris, R., & Gozzini, V. (1982). La donna nell‘esperienza della Prima Chiesa. Paoline.

Fabris, R. (1987). La femme dans l’Eglise Primitive. Nouvelle Cité.

Flensner, K. (2020). Teaching Controversial Issues in Diverse Religious Education Classrooms. Religions, 11, 465. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11090465

Forte, B. (1993). María, la mujer icono del misterio. Ensayo de mariología simbólico-narrativa. Sígueme.

Giorgi, A., & Palmisano, S. (2020). Women and Gender in Contemporary European Catholic Discourse: Voices of Faith. Religions, 11, 508. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11100508

González Faus, J. I. (1987). Proyecto de hermano. Visión creyente del hombre. Sal Terrae.

Green, N. (1993). La formación de la mujer judía. En G. Duby & M. Perrot (Eds.), Historia de las mujeres en occidente IV, El siglo XIX (pp. 235 – 251). Taurus.

Gryson, R. (1972). Le ministère des femmes dans l’Eglise ancienne. Gembloux.

Gunnarsson, G. (2020). Facing the New Situation of Religious Education in Iceland. Religions, 11, 537-550. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11100537

Habermas, J. (2010). Teoría de la acción comunicativa. Trotta.

Harnack, A. V. (1990). Probabilia über du adresse und der Verfaser des Hebraierbriefe. Zeitschrif für die Neutestamentichle Wissenschaf, 1, 16-41. DOI: https://doi.org/10.1515/zntw.1900.1.1.16

Herrin, J. (1987). The Formation of Christendom. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691220741

Jeremias, J. (1979) Ipsissima verba Gesu. Cristiandad.

Jiménez Ríos, F. J. (2000) Memoria poética. La potencia histórica de una imperceptible revolución teológica. En G. Discroll Imaginer la théologie catholique. Melanges offerts à Ghislain Lafont (pp. 1-37). Studia Aselmiana.

Jiménez Urresti, T. I. (1975). El ministerio ordenado femenino. Revista Española de Derecho Canónico, 31, 429-444. DOI: https://doi.org/10.36576/summa.5148

Kant, I. (1967). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Espasa-Calpe.

Lafont, G., (1969). Peut-on connaître Dieu en Jésus-Christ? Cerf.

Larrañaga, I. (1978). El silencio de María. Paulinas.

Laurentin, R. (1986). Jesús y las mujeres: una revolución ignorada. Concilium, 16, 93-103.

Machado, A. (1973). Poesías completas. Espasa Calpe.

Mangas, J. (1992). Mujer y religión en Hispania, En G. Duby & M. Perrot (Eds.), Historia de las mujeres en occidente I.La Antigüedad (pp. 599-613). Taurus.

Mazurkiewicz, P. (2020). Policy on Religion in the European Union. Religions, 11, 534-545. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11100534

Michalon, P. (1979). La femmme dans l’Eglise. Unité chretienne, 53, 1-94.

Navarro Sáez, R. (1990). La mujer al final de la antigüedad: las viudas profesas. En L. Luna (Ed.), Mujeres y sociedad. Nuevos enfoques teóricos y metodológicos (pp. 111-121). Seminario Interdisciplinar Mujeres y Sociedad.

Padma’tsho, B., & Jacoby, S. (2020). Gender Equality in and on Tibetan Buddhist Nuns’ Terms. Religions, 11, 560-578. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11100543

Parvey, C. (1974). The Teheology and Leadership of Women in the New Testament. Religion and Sexism, 6, 139-146.

Rahner, K. (1963). Espíritu en el mundo. Metafísica del conocimiento finito según Santo Tomás de Aquino. Herder.

Ratzinguer, J., & Balthasar, H. U. V. (1982). María, primera iglesia. Narcea.

Ricci, C. (1991). Maria di Magdala e le molte alter. Claudiana editrice.

Savage, D. (2020). Redeeming Woman: A Response to the “Second Sex” Issue from within the Tradition of Catholic Scriptural Exegesis. Religions, 11, 474-490. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11090474

Schillebeeckx, E. (1981). Jesús, la historia de un viviente. Cristiandad.

Schüssler Fiorenza, E. (1996). Pero ella dijo. Prácticas feministas de interpretación bíblica. Trotta.

Segura Graiño, C. (1993). La voz del silencio II. Historia de las mujeres: compromiso y método. Laya.

Sicre, J. L. (1998). El cuadrante. Introducción a los evangelios III. El encuentro. El cuarto evangelio. Verbo Divino.

Teja, R. (1999). Emperadores, obispos, monjes y mujeres. Protagonistas del cristianismo antiguo. Trotta.

Theissen, G. (1985). Estudios de sociología del cristianismo primitivo. Sígueme.

Tunc, S. (1989). Brève histoire des femmes chrétiennes. Cerf.

Van Lunen-Chenu, M. T. (1988). Donna e Teologia. Queriniana.

Vazan, P. (1986). La Donna nella Chiesa: Indicazioni bibliche e Interpretazione Femministe. Civiltà Cattolica.

Walter, K., & Bartolomei, M. C. (1988). Donne alla riscoperta della Bibbia. Queriniana.

Published

2022-12-21

How to Cite

Jiménez Ríos, F. J. ., Martínez-Heredia, N. ., Amaro Agudo, A. ., & González-Gijón, G. (2022). Women, Equality and Education: A model of person and society in 1st century Christian writings. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 15(2), 1–11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4214

Issue

Section

Research Articles (Special Issue)