Opening the Limits of Artistic and Social Expression

From the Individual Gesture to the Open Work

Authors

  • Lorena Cuenca Ramón Escuela de Arte y Superior de Diseño de Castellón (EASD Castelló)

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.2864

Keywords:

Sociology of art, Participatory art, Open work, Author, Viewer, Collective creation, Creative processes

Abstract

The 20th century marked a before and after in the Art. Fundamentally, the emergence of the avant-garde brought new ideals that allow the open work approach. Therefore, from the current context of the 21st century, we ask ourselves: How does the Art express this idea of open work? And how does the Art of today manage to expand towards social and communicative pretensions that involve the viewer in new forms of participation? It is because we show different examples, which tell us how the situation of the author and the viewer in front of the work has developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardenne, P. (2006). Un arte contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Cendeac.

Aznar Almazán, S. (2000). El Arte de Acción. Nerea.

Batjin, M. (1995). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Benjamin, W. (1973) La obra de arte en la era de la reproducción mecánica (1936). Discursos interrumpidos I. Ed. Taurus.

Bourriaud, N. (2006). Estética Relacional. Ed. Adriana Hidalgo.

Brea, J.L. (2004). El tercer umbral: estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Cendeac.

Cuenca, L. (2014) Internet como espacio de creación colectiva: Metamemoria, un ejemplo práctico [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia]. Editorial Universidad Politécnica de Valencia.

Daniel G. Andújar Archive. (20 de febrero de 2005). Daniel García Andújar y technologies to the people. https://danielandujar.org/2005/02/28/daniel-garcia-andujar-y-technologies-to-the-people/

Debray, R. (2001). Introducción a la mediología. Paidós.

Duchamp, M. (1978). Escritos: Duchamp du Signe. Gustavo Gili.

Eco, U. (2002). La definición del arte. Ediciones Destino.

Foucault , M. (1999). Entre Filosofía y Literatura. Paidós Ibérica.

Gianetti, C. (1998). Ars telemática: telecomunicación, Internet y Ciberespacio. l'Angelot.

Ingarden, R. (1998). La obra de arte literaria. Taurus / UIA.

Dinkla, S. (2004), Virtual Narrations. From the crisis of storytelling to new narration as a mental potentiality. http://www.medienkunstnetz.de/themes/overview_of_media_art/narration/

Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Editorial Paídós.

Kuspit, D. (ed) (2006). Arte Digital y Videoarte. Transgrediendo los límites de la representación. Círculo de Bellas Artes.

Rush, M. (2002). Nuevas Expresiones artísticas a finales del siglo XX. Destino.

Sanders, L., & Simons, G. (2009). A Social Vision for Value Co-creation in Design. Technology Innovation Management Review. http://timreview.ca/article/310

Swidzinski, J. (1988). Freedom and Limitation – The Anatomy of Post-modernism. Scartissue.

Varela, J. (2005). Blogs vs. MSM. Periodismo 3.0, la socialización de la información. Telos, 65, II Epoca, 68-76.

Published

2022-05-04

How to Cite

Cuenca Ramón, L. . (2022). Opening the Limits of Artistic and Social Expression: From the Individual Gesture to the Open Work. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(2), 185–197. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.2864

Issue

Section

Research articles