Transits of Imagetic: The Reconfiguration of Female Old Age in Contemporary Brazilian Cinema

Authors

  • Tania Siqueira Montoro Universidade de Brasília
  • Cecilia C.B. Cavalcanti Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v1.637

Keywords:

Cinema, Image, Old Aged Woman

Abstract

This article aims to establish a relationship between gender studies, cinema and representations regarding the female starring aging processes in contemporary Brazilian cinema. The corpus of the analysis posted to this article falls into three feature films that have the same characteristics in common: a) were produced in the same decade; b) are representatives of the new Brazilian cinema; c) have international awards and commercial success and d) have the old age and the female aging process as the main theme of the narrative argument. For this question, the following films were selected: Stop Missing (2008) Lais Bodanszky, Durval Records (2002) Ana Muylaert e Across the Road (across the Street; 2004) Mark Bernstein. Growth of the female role is observed in the films dedicated to the theme of female aging, referring to new imaginary and ways of experiencing the affections and the conformation of the image ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aumont, J. (1995). A estética do filme. Campinas, São Paulo: Ed. Papirus.

Aumont, J. (2004). O olho Interminável. São Paulo: Cosac e Naify.

Aumont, J. e Michael, M. (2004). Análise do filme. Lisboa: Edições Texto e Grafia.

Beauvoir, S. (1990). A Velhice. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Bosi, E. (1987). Memória e Sociedade. Lembranças dos velhos. São Paulo: EDUSP.

Burch, N. (2006). A Práxis do Cinema . São Paulo: Perspectiva.

Butler, J. (2003). Problemas de gênero: Feminismo e subversão de identidades . Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Caldas, R. e Montoro, T. (2006). A Evolução do Cinema Brasileiro no século XX . Brasília: Casa das Musas.

Casseti, F. e Di Chio, F. (2001). Cómo Analizar um Film . Barcelona: Paidós.

Hall, S. (2006). Da Diáspora: Identidades e Mediações Culturais . Belo Horizonte: ed. UFMG.

Jameson, F. (1991). Posmodernism or the cultural Logic of late capitalism . New Orleans: Tulane Press. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378419

Kehl, M.R. (1996). Cinema e Imaginário. Em I. Xavier (org.), O Cinema no Século. Rio de Janeiro: IMAGO.

Lastoria, L.A.C.N. (1995). Ética, estética e cotidiano . Piracicaba: UNIMEP.

Maffesoli, M. (2001). O imaginário é uma realidade. Revista Famecos, 15, pp. 74-82.

Montoro, T. (2009). Velhices e Envelhecimentos na cinematografia mundial. Em M.L. Mendonça (org.), Mídia e Diversidade Cultural. Goiânia: Editora Casa das Musas.

Morin, E. (1976). O cinema ou o homem imaginário . Lisboa: Moraes Editora.

Morin, E. (2001). El cine o hombre imaginário. Barcelona: Paidós.

Mulvey, L. (2005). Reflexões sobre prazer visual e cinema narrativo. Em F. Rams (org.), Teoria Contemporânea do Cinema. São Paulo: SENAC.

Orlandi, E.P. (2007). As formas do silêncio: no movimento dos sentidos . Campinas: Editora Unicamp. DOI: https://doi.org/10.7476/9788526814707

Xavier, E. (2007). Que corpo é esse? O corpo no imaginário feminino . Florianópolis: Ed. Mulheres.

Published

2014-05-05

How to Cite

Siqueira Montoro, T., & Cavalcanti, C. C. (2014). Transits of Imagetic: The Reconfiguration of Female Old Age in Contemporary Brazilian Cinema. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 1(1), 55–66. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v1.637

Issue

Section

Research articles