Semiotic and discursive analysis of the films Black God, White Devil and Antonio das Mortes, directed by Glauber Rocha

Authors

  • Ana Luiza Valverde da Silva Universidade de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.529

Keywords:

Glauber Rocha, Semiotics, Symbolic Spaces

Abstract

In 1964, Glauber Rocha directed the film Black God, White Devil year when Brazil suffered a military coup state. Due to strong censorship at the time, the dialogue about political or social issues was forbidden. Despite all that chaos, Glauber Rocha wrote and directed Black God, White Devil and Antonio das Mortes that deal with the dichotomy between good / evil, educated / uneducated, order / disorder, the social, the symbolic constructions of space as semiosphere, borders and their breaks causing chaos. For the director, religion is closely related to politics. The desire for power is enshrined in relations: political and social (interest of the owners on the workers) and religious (priests on the disciples). This analysis discusses on the symbolic dualities, based on the discussion of theoretical semiotics as Yuri Lotman. The goal is to describe how Glauber Rocha built the symbolic spaces over the images and film discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luiza Valverde da Silva, Universidade de Valencia

Doutoranda em comunicação, na Universidade de Valencia, Espanha. Mestre em jornalismo, e mídia social online pela Universidade de Nevada, Reno, EUA. Graduada em jornalismo pela Universidade Estácio de Sá, Brasil. Desenvolve a tese doutoral em semiótica e análises do discurso nos filmes Deus e o diabo na terra do sol, 1964, e Dragão da maldade contra o santo guerreiro, 1969, de Glauber Rocha. Bolsista da Fundação CAPES, Ministério de Educação do Brasil, Brasília - DF 70040-020, Brasil.

References

Benveniste, E. (1969). Sémiologie de la langue. Semiótica, 1(2), 130. DOI: https://doi.org/10.1515/semi.1969.1.2.127

Carmona, R. Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid, España: Cátedra.

Carvalho, C. A. de. e Vassoler, R. M. C. (2013). A construção da brasilidade nos filmes de Glauber Rocha: proposta para uma nova identidade. Revisado en 24.11.2013. Disponible en: http://www.uel.br/eventos/sepech/sumarios/temas/a_construcao_da_brasilidade_nos_filmes_de_glau ber_rocha_proposta_para_uma_nova_identidade.pdf.

Eco, U. Los límites de la interpretación. Barcelona, España: Lumen.

Eco, U. Tratado de semiótica general. Barcelona, España: Lumen.

Foucault, M. (1971). El orden del discurso. Paris, França: Éditions Gallimard.

Foucault, M. (1971). La Historia de La sexualidad I, la Voluntad de Saber. España: Siglo veintiuno editores.

Gerber, R. (1991). Glauber Rocha e a experiência inacabada do Cinema Novo. In: Gomes, P. E. S. et al. Glauber Rocha. São Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Lévi-Strauss, C. (1987). Mito y significado. Madrid, España: Alianza Editorial, S. A.

Lévi-Strauss, C. (1964). Mitológicas: Lo Crudo y Lo Cocido. Paris, França: Librairie Plon.

Lima, A. e Da Silva, F. M. (2011). O Olhar de Glauber Rocha Sobre O Sertão Nordestino, a Partir da Analise de Deus e o Diabo Na Terra Do Sol. Bahia, Brasil: Ecovale. Revisado en 24.11.2013. Disponible en: http://www.uneb.br/ecovale/files/2013/08/artigo-8.pdf.

Lotman, Y. M. (1996). Semiosfera, Tomos I y II. Madrid: Cátedra.

Nemer, S. R. B. (2006). A função intertextual do Cordel no Cinema de Glauber Rocha. Famecos/PUCRS, (15). Porto Alegre.

Rocha, G. (1963). Revolução do Cinema Novo. Rio de Janeiro, Brasil.

Rocha, G. (1964). (Filme-video). Deus e o Diabo na terra do sol. Produção Glauber Rocha, Rio de Janeiro. 1 DVD, 125min. Preto e Branco. Som.

Rocha, G. (1971). Revisión crítica del cine brasileño. Artículo publicado en, Revisión crítica del cine brasileño. Madrid, Fundamentos.

Saussure, F. (1987). Curso de lingüística general. Madrid, España: Alianza.

Tolentino, C. (2001). Deus e o Diabo na terra do sol, O rural no cinema brasileiro. São Paulo, Brasil: UNESP.

Uris, P. (1999). 360o En Torno Al Cine Político. Colección Cine, Diputación de Badajoz. Departamento de Publicaciones. Badajoz, España.

Xavier, I. (2001). O Cinema Brasileiro Moderno. São Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Published

2016-10-26

How to Cite

Valverde da Silva, A. L. (2016). Semiotic and discursive analysis of the films Black God, White Devil and Antonio das Mortes, directed by Glauber Rocha. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 3(2), 141–151. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.529

Issue

Section

Research articles