Poetic of the Excision: Looking Out, Staring

  • Carmen Sousa Pardo Universidad de Granada
Keywords: contemporary painting, loneliness, stare, window, historical avant-gardes, gesture, Romanticism

Abstract

This article aims to study how the gesture of looking out has been sensitized in the plastic arts since Romanticism, specifically in its representation in windows or balconies during the historical avant-gardes. Considering windows as frames of the excision and using the term coined by Argullol, the awareness of this gesture is seen as the will to transgress their own human or social space assigned. That is, the attempt to overcome the inescapable excision that the window imposes on the individual will actually be the attempt to put an end the profound solipsism that lies in contemporary individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agirre, L. Chagall. Los años decisivos, 1911-19. Catálogo de exposición. Kunstmuseum Basel en colaboración con el Museo Guggenheim Bilbao. Fundación BBVA

Alarcó, P. (2016). Edvard Munch. Arquetipos. Museo Thyssen-Bornemisza.

— (2020) Gino Severini Museo Thyssen-Bornemisza. Disponible en: https://www.museothyssen.org/coleccion/artistas/severini-gino/mujer-ventana [Consultado 29/03/2020]

Arenal García, M.A. (2012). Magritte, el cazador de similitudes perdidas. Ambivalencia de la feminidad como génesis de la dialéctica de la mirada. Universidad Complutense.

Argullol, R. (2006). La atracción del abismo. Un itinerario por el paisaje romántico. Acantilado.

Ariès, P. y Duby, G. (2001). Historia de la vida privada. 5. De la Primera Guerra Mundial hasta nuestros días. Santillana.

Bastida de la Calle, M.D. (1996). La mujer en la ventana: una icnografía del XIX en pintura e ilustración. Espacio, Tiempo y Forma, Serie Vil, H." del Arte, t. 9, pp. 297-315.

Baudelaire, C. y Lévy Frères, M. (1869). Petits Poèmes en prose. Œuvres complètes de Charles Baudelaire, vol. IV. Les Paradis artificiels.

Benjamin, W. (2009) Libro de los Pasajes. Akal.

Blanche, M. (1996) Poétique des tableaux chez Proust et Matisse. Summa publications.

Bürger, P. et al. (1987) Teoría de la vanguardia. Ediciones 62.

Caso, A. (2016). Ellas mismas. Autorretratos de pintoras. Desde la Prehistoria hasta las Vanguardias. Libros de la letra azul.

Castelnuovo, E. y Sergi. G. (dirs.). (2009). Arte e historia en la Edad Media I: Tiempo, espacio, instituciones. Akal.

Chantal, G. (1986). Histoire1.La rue- XIXe siècle. Hazan.

Charles, V y Shanes, E. (2019). Salvador Dalí «Yo soy el surrealismo». Parkstone International.

Cornejo, L. (2019). El arte de Balthus o la transgresión camuflada. Paradojas de lo real, el deseo y la identidad. Jornadas Balthus. Museo Nacional Thyssen-Bornemisza. Disponible en: https://vimeo.com/345406268 [Consultado el 23/03/2020]

Dalí, S. y Lahuerta, J.J. (2005). Obra completa, vol. IV, ensayos 1. Ediciones Destino.

Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Ediciones Manantial.

Fer B. (1999). Realismo, racionalismo, surrealismo: El arte de entreguerras. Akal.

Foucault, M. (1973). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. Editorial Anigrama.

— (2004) La pintura de Manet. Barcelona: Apha Decay.

García Moggia, M. (2015). De la pintura a la arquitectura: una “ventana” de Édouard Manet. Argos, 32(63), 89-102

— (2014). Breve historia de la ventana. Revista laboratio, 9. Disponible en: http://revistalaboratorio.udp.cl/num9_2014_art7_garcia/

Gingras, R. (2016). Gustave Caillebotte Vues sur le Paris moderne: 1876-1880. Université Laval.

Gombrich, E.H. (2009). La historia del arte. Phaidon.

Lacan, J. (2009). El estadio del espejo como formador de la función del yo [je] tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. Escritos 1, pp.99-105. Siglo XXI.

Monrad, K. (2015). Hammershøi and Europe. Prestel.

Moreno, A. (2012). Chagall. Fundación Colección Thyssen-Bornemisza y Fundación Caja Madrid.

Nancy, J.L. (2006). La mirada del retrato. Amorrortu editores.

Nietzsche, F. (2017a). Más allá del bien y del mal. Maison Carrée. Disponible en: http://www.textos.info/

— (2017b). Así habló Zaratustra. Maison Carrée. Disponible en: http://www.textos.info/

Pardo, J.L. (1992). Las formas de la exterioridad. Pre-textos.

Pellegrini, Aldo (trad.) (2001). Manifiestos del surrealismo. Editorial Argonauta.

Pérez Andújar, J. (2003). Salvador Dalí: a la conquista de lo irracional. Algaba Ediciones.

Pérez González, A. (2016). El castillo del amor en las fuentes bajomedievales. Revista Digital de Iconografía Medieval, 8(16), 5-30. Universidad Complutense.

Ramirez, J.A. (1993). Duchamp. El amor y la muerte, incluso. Ediciones Siruela.

Revilla, F. (2016). Diccionario de iconografía y simbología. Cátedra.

Rewald. S. (2011). Rooms with a view. The open window in the 19th century. The Metropolitan Museum of Art.

Santos Torroella, A (2016). Figura en una finestra. Museo Reina Sofía. Disponible en: https://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/figura-finestra-figura-ventana [Consultado 29/03/2020]

Sartre, J.P. (2016). El ser y la nada. Losada.

Shmoll gen. E., J. A. (1970). Window pictures. Motif chains in European painting. Beitrräge zur

Motivkunde des 19. Jahrhunderts, vol. VI in the series Studien zur Kunst des neunzehnten Jahrhunderts. L. Grote ed.

Schneider, P. (1991).Chagall en nuestro siglo. Vuelta, 179. Gustavo I. González.

Wajcman, G. (2004). Fenêtre: Chroniques du regard et de l’intime. Éditions Verdier.

Wuhrman, S. (2013). Fenêtres, de la Reinassance à nos jours Dürer, Monet, Magritte…. Foundation de l’Hemitage et Edition Skira.

Published
2021-07-15
How to Cite
Sousa Pardo, C. (2021). Poetic of the Excision: Looking Out, Staring. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 8(1), pp. 79-93. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2868
Section
Research articles