The Use of Optical Illusions as Creative Solutions Applied in Cinema and Videogames

Authors

  • Carmen Pérez González Universidad Complutense de Madrid
  • María de Iracheta Martín Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2482

Keywords:

Optical Illusion, Cinema, Videogames, Representation

Abstract

Optical illusions are visual resources that the artist has used since the origins of art to get the attention of the viewer and share the deception of his work. These effects, in the XXI century, where the consumption of images is voracious, not only continue to have the ability to amaze, but they have adapted to other visual arts such as film and video games. Art and Technology go hand in hand thanks to optical illusions, these becoming highly strategic tools for teaching both disciplines. This study analyzes its use, both in commercial films and in video games, showing how suggestive and necessary they are in teaching to train the artists of tomorrow.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boris, P. (2017). Movimientos artísticos y su influencia en los videojuegos [Reportaje]. Recuperado 1 noviembre, 2019, de https://fantasiagamer.com/2017/04/26/movimientos-artisticos-y-su-influencia-en-los-videojuegos/

Gómez, J. P (2002). El cine: una guía de iniciación. (p.182). Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

Guinxu, G. (2019a). Efectos que engañan al jugador en videojuegos [Archivo de vídeo]. Recuperado 1 noviembre, 2019, de https://youtu.be/Q5r-J7t2saU

Guinxu, G. (2019b). Efectos que engañan al jugador en videojuegos. Parte 2 [Archivo de vídeo]. Recuperado 1 noviembre, 2019, de https://www.youtube.com/watch?v=Oqo4QEPi698

Pérez, C. (2013). Las ilusiones ópticas en el proceso cinematográfico. In: Diaz, P. (coord.), Arte, Magia e Ilusión: Las Ilusiones Ópticas En El Arte Y Otras Producciones Visuales. (pp. 241–255). Madrid: CSIC

Quixel, Q. (2020, 20 marzo). Rebirth: Introducing photorealism in UE4 [Archivo de vídeo]. Recuperado 1 noviembre, 2019, de https://www.youtube.com/watch?v=9fC20NWhx4s&feature=youtu.be

Unity (2019). The Heretic: Unity GDC 2019 reveal [Archivo de vídeo]. Recuperado 1 noviembre,2019, de https://www.youtube.com/watch?v=Oqo4QEPi698https://youtu.be/34K8YJOMDRY

Unreal Engine (2019). Troll’ from Goodbye Kansas and Deep Forest Films | GDC 2019 [Archivo de vídeo]. Recuperado 1 noviembre, 2019, de https://youtu.be/Qjt_MqEOcGM

Yúbal FM. (2019). 24 personajes de película antes y después de los efectos digitales. [Análisis] Recuperado 1 noviembre, 2019 de https://www.xataka.com/cine-y-tv/24-personajes-pelicula-antes-despues-efectos-digitales [1 noviembre, 2019]

Zorana, G.; Falco, P., et al. (2011). 3D en Photoshop: la guía definitiva para los profesionales creativos. (pp. 21-23). Barcelona: Marcombo, cop.

Published

2020-10-22

How to Cite

Pérez González, C., & de Iracheta Martín , M. (2020). The Use of Optical Illusions as Creative Solutions Applied in Cinema and Videogames. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 7(2), pp. 117–130. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2482

Issue

Section

Research articles