Painting and Irony

Authors

  • Naiara Herrera Ruiz de Eguino Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1713

Keywords:

Irony, Painting, Interpretation, Polysemy, Subjectivity, Contextualization, Axiology

Abstract

Painting and irony, both move in an open and oscillating significance plane, both invite us to reconsider what surrounds us, to reread through an introspective reflection. Painting offers a set of realities where irony moves with total naturalness, whereas knowing the characteristics of irony allows approaching the interpretation of the pictorial works from a more critical and reflexive perspective. This way, the painting turns out to be an ideal form for the irony to take place, and the irony is a specially interesting discursive strategy for the interpretation of the pictorial works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Naiara Herrera Ruiz de Eguino, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea

Doctora en Bellas Artes con Mención Internaciónal_UPV-EHU/Universidad de Gante, (Bélgica) - 2014

Profesora Interina en la UPV/EHU - en. 2016-[…]                         / Departamento: Didáctica de la expresión musical, plástica y corporal. Asignaturas: "Artes Plásticas y Cultura Visual" (Facultad de Educación); "Educación y Mediación en Arte" (Facultad de Bellas Artes).

Idiomas: Español y Euskera (lenguas maternas); Italiano (Maestría, C2); Francés (Avanzado, B2); Inglés (Intermedio, B1); Alemán (intermedio, B1). 

 

References

Ballart, P. (1994). Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona: Quaderns Crema.

Bergson, H. L. (1899). Le rire. Essai sur la signification du comique. Paris: PUF, 1958123.

Carrere, A. and Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Madrid: Cátedra.

Gris, Juan (1924), “De las posibilidades de la pintura”, en González García, A., Calvo Serraller, F. y Marchán Fiz, S. (1979).

Escritos de arte de vanguardia 1900/1945. Madrid: Istmo, p. 86.

Grupo μ (1992). Tratado del signo visual. Para una retórica de la imagen. Madrid: Cátedra, 1993.

Hartmann, E. von (1890). Filosofía de lo bello. Una reflexión sobre lo Inconsciente en el arte. Valencia: Universidad de València, 2001.

Herrera Ruiz de Eguino, N. (2014). Pintura e ironía. La interrogación irónica en la expresión pictórica [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea.

Hutcheon, L. (1994). Irony’s Edge. Theory and Politics of Irony. London: Routledge.

James, W. (1911). Some Problems of Philosophy. Toronto: Longmans, Green and Co.

Joly, M. (2002). La interpretación de la imagen: entre memoria, estereotipo y seducción. Barcelona: Paidós, 2003.

Orive Somavilla, C. (2012). Los fundamentos de mi pintura. URL: carlosorive.com/castellano/inicio.html

Raga Rosaleny, V. (2008). La ironía se dice de muchas maneras. Δ!ίμων. Daimon, Suplemento 2, 113-120. URL: http://revistas.um.es/daimon/article/view/120411/113151

Schoentjes, P. (2001). Poétique de l'ironie. Paris: Seuil.

Published

2018-11-15

How to Cite

Herrera Ruiz de Eguino, N. (2018). Painting and Irony. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 5(1), 43–52. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1713

Issue

Section

Research articles