The reenchantment of Digital Image: "Commercial Cuts" by Daniel Martínez through the "proposals" by Italo Calvino

Authors

  • Marta del Pozo Ortea University of Massachusetts-Dartmouth

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1519

Keywords:

Commercial Cuts, Italo Calvino, Digital Art, The Infrathin Image, Reenchantment

Abstract

This article engages with Daniel Martinez's Commercial Cuts, a video animation of the homonymous book of poems by the Spanish writer Javier Moreno. Commercial Cuts, I will discuss, is a videopoetic narrative on the mythical promise of salvation exercised by our world of adverstising.  Following Italo Calvino's memos, and featuring the photograms from Martinez's narrative, I will discuss how this narrative ultimately emerges as a visual poetics that defends a recuperated mythical impulse of continuity for the contemporary visual regime. With it, it manages to overcome one of main blind spots of postmodernity: the negation of the mythical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta del Pozo Ortea, University of Massachusetts-Dartmouth

Profesora de lengua, literatura y cultura española en la Universidad de Massachusetts-Dartmouth. En su tesis, Hacia un Reencantamiento posthumanista: poesía, ciencia y nuevas tecnologías, estudia la obra de Agustín Fernández Mallo, Javier Moreno y Daniel Martínez. La implementación en su obra de una poética relacional entre las artes, las ciencias y la tecnología, el nacimiento de una subjetividad colectiva y la des instrumentalización del paradgima tecno-científico la ha llevado a formular la noción del reencantamiento en el caso de los autores mencionados desde las lentes de la inmanencia y la cultura material. En sus investigaciones actuales, continúa trabajando el emergente paradigma ecológico fomentando un diálogo posthumanista que trasciende los dualismos arte/ciencia, mente/materia, mito/logos. Se enfoca en piezas literarias epistemológicamente híbridas, documental poético, videopoesía y diferentes formas textuales de performatividad. 

References

Ardizzione, M.L (2002). Guido Cavalcanti: the other Middle Ages. Toronto; Buffalo : University of Toronto Press. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442675568

Benjamin, W. (2003), Selected Writings, 1938-1940, Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.

Boehm G. and Mitchell W.J.T. (2010). Pictorial versus Iconic Turn: Two Letters. The Pictorial Turn. 8-26.

Brea, J.L. (2010), Las tres eras de la imagen, Madrid: Akal.

Broeckman, A. (2007), “Image, Process, Performance, Machine: Aspects of an Aesthetics of the Machinic” in Mediaarthistories. Cambridge, MA: The MIT Press, pp 193-205.

Calvino, I. (1988), Six memos for the New Millennium, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Debray, R. (1996). El arcaísmo postmoderno. Lo religioso en la aldea global. Monterrey: Manantial, 1996.

Deleuze, G. and Guattari F. (1987), A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, London & New York: Continuum.

Gell, Alfred (1992), The Technology of Enchantment and the Enchantment of Technology. En: J. Coote and A. Shelton (eds.), Anthropology, Art, and Aesthetics. (pp. 40-63). Oxford: Clarendon Press.

Francalanci, E. (2010) Estética de los objetos. Boadilla del Monte, Madrid: Machado Libros.

Jacob, J. (1998), Calvino's Reality: Designer's Utopia. Utopian Studies 9, 103-117.

Lyotard, J. & Blistène B (1985), A Conversation with Jean-François Lyotard. Flash Art, 32-39.

Manovich, Lev (2007), “Abstraction and Complexity” in MediaArtHistories, Cambridge, MA: MIT Press, pp-340-354.

Martínez, D. Notes from Cortes Publicitarios. Unpublished.

Mitchell, W. J. T. (2007). “There are no Visual Media.” Mediaarthistories. Cambridge, Mass; London: The MIT Press, 2007.

Mora, V.L. (2009). Letras sin imprenta. Ciberliteratura, blogs, narrativas cross-media.En F. Rico, J. Gracia y A. Bonet, España Siglo XXI. Literatura y Bellas Artes (313-356). Madrid: Biblioteca nueva.

Moreno, J. (2006), Cortes publicitarios, Madrid: Devenir.

Sloterdijk, P. (2011), Neither Sun nor Death, Los Angeles: Semiotexte.

Warburg, A. (2005). El ritual de la serpiente. Madrid: Editorial Sexto Piso, 2010.

Weber, Max (2005), The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. London and New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203995808

Published

2018-07-11

How to Cite

del Pozo Ortea, M. (2018). The reenchantment of Digital Image: "Commercial Cuts" by Daniel Martínez through the "proposals" by Italo Calvino. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 5(1), 9–20. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1519

Issue

Section

Research articles