Aesthetic Anthropology in the Technocene: Epistemology & Nihilism

  • Joaquín Fernández Mateo Universidad Rey Juan Carlos
Keywords: Epistemology, Posthumanism, Anthropocene, Technocene, Aesthetic Anthropology, Technique, Nihilism

Abstract

The transformation of nature operated by the technique has given rise to a new epoch, the Technocene. To understand how technology dominates our societies, it is necessary to explore the foundations of modern epistemology. Faced with this nihilistic and technological epoch, an aesthetic anthropology arises as an alternative to establish a new difference capable of compensate the dominance of the technique. Thus, different practices are discovered, languages that do not reduce the world to calculation and measurement; a clearing that allows the recovery of what is properly human in a world that is entering a posthuman era.

References

Anders, G. (2011). La obsolescencia del hombre: Sobre el alma en la época de la segunda revolución industrial. Volumen I. Valencia: Pre-textos.

Baltar, E. (2020). La nada, el tedio y la técnica: Reflexiones de Heidegger sobre el nihilismo. Differenz, (6), 11-30. 10.12795/Differenz.2020.i06.01

Baricco, A. (2019). The Game. Barcelona: Anagrama.

Bartra, R. (2019). Chamanes y robots. Barcelona: Anagrama.

Baumgarten, A. G. (2007) Ästhetik I. Hamburg: Felix Meiner Verlag.

Bellman, R. (1978). An introduction to artificial intelligence: Can computers think?. San Francisco: Boyd & Fraser Publishing Company.

Beuchot, M. (1985). El ars magna de Lulio y el ars combinatoria de Leibniz. Revista de filosofía DIÁNOIA, 31(31), 183-194.

Bonneuil, C., y Fressoz, J. B. (2016). The Shock of the Anthropocene: The Earth. History and Us. London: Verso.

Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos. Formación desarrollo y perdida. Madrid: Morata.

Branda, C. I. (2008). Razón natural y racionalidad política en el Leviatán de Thomas Hobbes. Res publica, 20, 67-94.

Brynjolfsson, E. y McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York: W.W. Norton & Company.

Buber, M. (1968). Yo y tú. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

— (1973) ¿Qué es el hombre? Mexico: Fondo de Cultura Económica.

Buchholtz, A. (2015). Génesis de la primacía del pensamiento calculador: Heidegger y la representación. Síntesis. Revista de Filosofía, 9(1). https://doi.org/10.15691/0718-5448Vol9Iss1a126

Burtt, E. A. (2003) The metaphysical foundations of modern physical science: A historical and critical essay. New York: Dover publications.

Cabañas Agrela, L. (2010). La superación por Leibniz de la lógica aristotélica. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 67-74.

Churchland, P. (2013). Materia y Conciencia. Barcelona: Gedisa.

Ceballos, G., Ehrlich, P. R., Barnosky, A. D., García, A., Pringle, R. M., y Palmer, T. M. (2015). Accelerated modern human–induced species losses: Entering the sixth mass extinction. Science advances, 1(5), e1400253. https://doi.org/10.1126/sciadv.1400253

Cera, A. (2017). The Technocene or Technology as (Neo)environment. Techné: Research in Philosophy and Technology, 21:2-3, pp. 243-281. https://doi.org/10.5840/techne201710472

Crutzen, P. J. y Stoermer, E. F. (2000). The Anthropocene. Global change newsletter, 41, 17-18.

Crutzen, P. J. (2002). Geology of mankind. Nature, 415(6867), 23-23. https://doi.org/10.1038/415023a

Del Valle, J. (2011). La dignidad de la imaginación: Alexander Baumgarten y el contexto de nacimiento de la Estética. Areté, 23(2), 303-328.

Diéguez, A. (2011). La evolución del conocimiento: De la mente animal a la mente humana. Madrid: Biblioteca Nueva.

Eagleton, T. (2006). La estética como ideología. Madrid: Trotta.

Fairbairn, W. R. D. (1978). Estudio psicoanalítico de la personalidad. Buenos Aires: Hormé.

Flugel, J. C. (1945). Man, morals and society: a psycho-analytical study. New York: International University Press.

Fuchs, C. (2018). Industry 4.0: The Digital German Ideology. TripleC: Communication, Capitalism & Critique, 16(1), 280–289. https://doi.org/10.31269/triplec.v16i1.1010

Grinin L. y Grinin A. (2020). The Cybernetic Revolution and the Future of Technologies. En: Korotayev A., LePoire D. (eds) The 21st Century Singularity and Global Futures. World-Systems Evolution and Global Futures. Springer, Cham.

Grondin, J. (2008). ¿Qué es la hermenéutica? Barcelona: Herder Editorial.

— (2006). Introducción a la metafísica. Barcelona: Herder Editorial.

Habermas, J. (1999) On Nietzsche’s Theory of Knowledge: A Postscript from 1968. En: Babich B.E. (eds) Nietzsche, Theories of Knowledge, and Critical Theory. Boston Studies in the Philosophy of Science, vol 203. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-2430-2_15

Heidegger, M. (2000). Caminos del Bosque. Madrid: Alianza.

Hobbes, T. (2004). Leviatán. Madrid: Alianza.

Hornborg, A. (2015). The political ecology of the Technocene. En: Hamilton, C., Gemenne, F. & Bonneuil, C. (Eds.), The Anthropocene and the Global Environmental Crisis: Rethinking Modernity in a New Epoch, (pp. 57-69). London and New York: Routledge..

Hottois, G. (1999). Historia de la filosofía del renacimiento a la postmodernidad. Madrid: Cátedra.

Huang, C. Y., Anderegg, W. R., y Asner, G. P. (2019). Remote sensing of forest die-off in the Anthropocene: From plant ecophysiology to canopy structure. Remote Sensing of Environment, 231, 111233. https://doi.org/10.1016/j.rse.2019.111233

Kant, I. (2003). Crítica de la razón pura. Madrid: Alfaguara.

— (2009). Crítica de la razón práctica. Madrid: Alianza Editorial.

Kline, M. (1980). Mathematics: The loss of certainty. New York: Oxford University Press.

Koyré, A. (1980). Estudios galileanos. Madrid: Siglo XXI de España Editores.

Kurzweil, R. (2005). The singularity is near: When humans transcend biology. New York: Penguin.

Lasi, H., Fettke, P., Kemper, H. G., Feld, T. y Hoffmann, M. (2014). Industrie 4.0. Wirtschaftsinf 56, 261–264 https://doi.org/10.1007/s11576-014-0424-4

Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito: ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.

Lewis, S. L., y Maslin, M. A. (2015). Defining the anthropocene. Nature, 519(7542), 171-180. https://doi.org/10.1038/nature14258

Lindström, S., Palmgren, E., Segerberg, K., y Stoltenberg-Hansen, V. (Eds.). (2008). Logicism, intuitionism, and formalism: What has become of them? (Vol. 341). Springer Science & Business Media.

Maillard, C. (2017). La razón estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Barraca Mairal, J. (2008). Emmanuel Lévinas y la dignidad humana, a la luz del acontecimiento antropológico. Prisma Jurídico, 7(1), 59-80.

Marcel, G. (1995). Ser y tener. Madrid: Caparrós editores.

Menke, C. (2010). Force: Towards an Aesthetic Concept of Life. MLN, 125(3), 552-570. http://www.jstor.com/stable/40985267

— (2020). Fuerza. Un concepto fundamental de la antropología estética. Granada: Comares editorial.

McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N. y Shannon, C. E. (2006). A proposal for the dartmouth summer research project on artificial intelligence, august 31, 1955. AI magazine, 27 (4), 12. https://doi.org/10.1609/aimag.v27i4.1904

Moneta M. E. (2014). Apego y pérdida: redescubriendo a John Bowlby. Revista chilena de pediatría, 85, 265-268. http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062014000300001

Moore, J. W. (2017). The Capitalocene, Part I: on the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of peasant studies, 44(3), 594-630. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036

Mosterín, J. (2007). Los lógicos. Madrid: Austral.

Nieto, L. (2015). Metáfora, repetición y musicalidad. María Zambrano y Chantal Maillard. Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas, (33), 179-193.

Nietzsche, F. (1996). Más allá del bien y del mal. Madrid: Biblioteca EDAF.

— (2004). Crepúsculo de los ídolos. Madrid: Alianza Editorial.

— (2010). Sobre la verdad y mentira en sentido extramoral. Madrid: Tecnos.

Ortín Nadal, A. (2019). Descartes on the distinction between primary and secondary qualities. British Journal for the History of Philosophy, 27(6), 1113-1134. https://doi.org/10.1080/09608788.2019.1568227

Overpeck, J., y Udall, B. (2010). Dry times ahead. Science, 328(5986), 1642-1643. https://doi.org/10.1126/science.1186591

Nolan, L. (Ed.). (2011). Primary and secondary qualities: The historical and ongoing debate. Oxford UK: Oxford University Press.

Priest, G. (1989). Primary qualities are secondary qualities too. The British Journal for the Philosophy of Science, 40(1), 29-37. https://www.jstor.org/stable/687462

Rifkin, J. (2010). La civilización empática. La carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis. Madrid: Paidós.

Romero Cuevas, J. M. (2004). Estética e inmanencia en el pensamiento de Nietzsche. Philosophica, (27), 247-265.

Rorty, R. (2010). La filosofía y el espejo de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Rosenzweig, C., Karoly, D., Vicarelli, M., Neofotis, P., Wu, Q., Casassa, G., ... y Tryjanowski, P. (2008). Attributing physical and biological impacts to anthropogenic climate change. Nature, 453(7193), 353-357. https://doi.org/10.1038/nature06937

Safranski, R. (2007): Un maestro de Alemania, Martin Heidegger y su tiempo. Barcelona: Tusquets Editores.

Stack, G. J. (2005). Nietzsche's Anthropic Circle: man, science, and myth. Rochester, NY: University Rochester Press.

Steffen, W., Grinevald, J., Crutzen, P. y McNeill, J. (2011). The Anthropocene: conceptual and historical perspectives. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 369(1938), 842-867. https://doi.org/10.1098/rsta.2010.0327

Suttie, I. D. (2007). Los orígenes del amor y del odio. Madrid: Obelisco.

Syvitski, J., Waters, C. N., Day, J., Milliman, J. D., Summerhayes, C., Steffen, W., ... y Head, M. J. (2020). Extraordinary human energy consumption and resultant geological impacts beginning around 1950 CE initiated the proposed Anthropocene Epoch. Commun Earth Environ, (1)32. https://doi.org/10.1038/s43247-020-00029-y

Tafalla, M. (2019). Ecoanimal. Una estética plurisensorial, ecologista y animalista. Madrid: Plaza y Valdes.

Tirosh‐Samuelson, H. (2012). Transhumanism as a secularist faith. Zygon®, 47(4), 710–734. https://doi.org/10.1111/j.1467-9744.2012.01288.x

Tomar Romero, F. (2000). La filosofía como ciencia estricta en Edmund Husserl. Espíritu: cuadernos del Instituto Filosófico de Balmesiana, 49(122), 235-254.

Trischler, H. (2016). The Anthropocene. NTM Zeitschrift für Geschichte der Wissenschaften, Technik und Medizin, 24(3), 309-335. https://doi.org/10.1007/s00048-016-0146-3

Young, I. M. (1998) Imparcialidad y lo cívico-público: Algunas implicaciones de las críticas feministas a la teoría moral y política. En: La democracia en sus textos, (pp. 445-470). Madrid: Alianza.

Zalasiewicz, J. (2009). The earth after us: What legacy will humans leave in the rocks? Oxford: Oxford University Press.

Published
2021-01-07
How to Cite
Fernández Mateo, J. (2021). Aesthetic Anthropology in the Technocene: Epistemology & Nihilism. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review, 9(2), pp. 61-78. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v9.2807
Section
Articles