The “Pintadas” like a Citizenship Communication Media: Inheritances of May 1968

Authors

  • Sergio Alvarado Vivas Uniminuto
  • José Ignacio Chaves Uniminuto

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v9.2518

Keywords:

Graffiti, Citizen Communication, Visual Sociology, Social Change

Abstract

Half a century after May 1968 in France, graffiti in public space is still a current civic expression. This is the origin of the research “The pintadas like a citizenship communication media” whose objective is to explore and inventory messages with political and social content, initially in Bogotá and then transcend to other geographies. Starting from visual sociology, a robust photographic material has been registered. As a result, the categories of education and resistance stand out as the most prominent, where signatories and anonymous seem to remember that rebellious culture of Paris.

Author Biography

Sergio Alvarado Vivas, Uniminuto

Doctor en Comunicación y Ciencias Sociales por la URJC. Magíster en Comunicación y Problemas Socioculturales por la URJC. Docente investigacdor de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de Uniminuto (Bogotá, Colombia).

References

Alvarado, S. y Chaves, J. I. (2018). Las pintadas: comunicación ciudadana plasmada en las paredes del espacio público bogotano. En: K. Gherab Martín, K. y Luna, Á. (eds.), Entornos Humanos y sociales, una aproximación multidisciplinar (pp. 233-247). Madrid: Global Knowledge Academics. Recuperado de https://es.calameo.com/books/00509824918a8ee31b570

Angulo, M. (2006). Inscripciones, pintadas y graffitis en calles y servicios: literatura efímera, ideología del pueblo. Culturas Populares Revista Electrónica, 2. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/19421

Badenes, P. (2008). Affiches y pintadas: "la verdadera" revolución del mayo francés del 68. Dossiers Feministes, 12, 121-136. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/140711

Barzuna, G. (2005). Graffiti: la voz ante el silencio. Revista Letras, 37, 129-138. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/4061

Canales, J. A. (2011). La Memoria Canalla de Bogotá. Ciudades (Im)propias: la tensión entre lo global y lo local. Ciudades globales, espacios locales. Valencia: UPV. 233-240. Recuperado de http://www.upv.es/entidades/CIAE/info/Libro_IIcongreso.pdf

Chacón, J.C. y Cuesta, O.J. (2013). El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá. Revista nodo, 14 (7), 65-76. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4323702

Chaplin, E. (2005). Sociology and visual representation. New York: Routledge.

Chaves, J.I. (26 noviembre 2018). EducAcción. Nueva Tribuna. Recuperado de https://www.nuevatribuna.es/articulo/america-latina/educaccion-educacion-accion-universidad-americalatina/20181126113443157867.html

Chaves, J.I. (10 mayo 2018). Seamos realistas, sigamos pidiendo lo imposible. Nueva Tribuna. Recuperado de https://www.nuevatribuna.es/articulo/mundo/mayo68-mayofrances-nochebarricadas-revolucion-paris/20180510090155151734.html

Chaves, J.I. (27 abril 2018). Comuna 13 [entrada en blog]. Pateras al Sur. Recuperado de https://paterasalsur.wordpress.com/2018/04/27/comuna-13/

Cooper, M. & Chalfant, H. (1984). Subway art. London: Thames & Hudson Ltd.

De Miguel, J. (2003). El ojo sociológico. REIS Revista española de investigaciones sociológicas, (101), 49-88. DOI: https://doi.org/10.2307/40184451

Diccionario de la lengua española (2018). Recuperado de https://dle.rae.es/

Freund, G. (2015). La fotografía como documento social. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Gama, M. y León, F. (2016). Bogotá arte urbano o graffiti. Entre la ilegalidad y la forma artística de expresión. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 28(2), 355-369. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/49933 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n2.49933

Gómez-Abarca, J. (2014). Graffiti: una expresión político-cultural juvenil en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12 (2), 675-689. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77331488011.pdf

Harper, D. (2012). Visual Sociology. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203872673

Herrera, M. y Olaya, V. (2011). Ciudades tatuadas: arte callejero, política y memorias visuales. Revista Nómadas, 35, 98-116. Recuperado de http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/14-regimenes-de-visualidad-emancipacion-y-otredad-desde-america-latina-nomadas-35/140-ciudades-tatuadas-arte-callejero-politica-y-memorias-visuales

Hurtado, D. (2010). Los jóvenes de Medellín: ¿Ciudadanos apáticos? Revista Nómadas, 32, 99-115. http://www.redalyc.org/pdf/1051/105114733007.pdf

Laburu, A. (2015). Graffitis. Sanción, condena penal o manifestación artística. RIIPAC: Revista sobre Patrimonio Cultural, 5-6, 295-300. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5188985

Licona, E. y González, D. (2007). El graffiti como tatuaje urbano. Graffylia: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 7, 103-106.

López, J. A. (2011). El documental de los años sesenta como arte: consideraciones de la película Crónica de un verano. Palabra Clave, 14 (2), 235-246. Recuperado de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1975/2533 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2011.14.2.3

Marzal, J. (2016). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Madrid: Ediciones Cátedra (Grupo Anaya S.A.).

Bateson, G. & Mead, M. (1993). Balinese Character: A photographic analysis. New York Academy of Sciences.

Ortega, M. (2009). Metodología de la sociología visual y su correlato etnológico. Argumentos 22 (59), 165-184. Recuperado de http://ref.scielo.org/y4hy8t

Redacción Judicial (18 enero 2017). Caso grafitero: Muerte de Diego Felipe Becerra "no fue un accidente". El Espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/judicial/caso-grafitero-muerte-de-diego-felipe-becerra-no-fue-un-articulo-675441

Sánchez-Prieto, J.M. (2001). La historia imposible del mayo francés. Revista de estudios políticos, (112), 109-133. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=27654

Silva, A. (2006). Imaginarios urbanos. Bogotá: Arango Editores Ltda.

Vigara, A. M. y Reyes, P. (1996). Graffiti y pintadas en Madrid: arte, lenguaje, comunicación. Espéculo, (4). Recuperado de http://www.ucm.es/info/especulo/numero4/graffiti.htm

Vivero, L. (2012). Murales y graffiti: expresiones simbólicas de la lucha de clases. Ánfora, 19 (33), 71- 87. Universidad Autónoma de Manizales. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3578/357834267004.pdf DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v19.n33.2012.70

Published

2020-08-13

How to Cite

Alvarado Vivas, S., & Chaves, J. I. (2020). The “Pintadas” like a Citizenship Communication Media: Inheritances of May 1968. SOCIAL REVIEW. International Social Sciences Review / Revista Internacional De Ciencias Sociales, 9(2), pp. 69–82. https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v9.2518

Issue

Section

Research articles