Reversibility and style in Merleau-Ponty’s theory

The body as a work of art

Authors

  • Jesica Estefanía Buffone CONICET-LICH-UNSAM

DOI:

https://doi.org/10.37467/revmedica.v11.4546

Keywords:

Merleau-Ponty, Reversibility, Style, Intersubjectivity, Intercorporeality

Abstract

I will analyze the fundamentals that make possible the discovery, interaction and interweaving with other subjectivities. I consider that in this circuit of reversibility in which the others are a constitutive part of ourselves, the perception of the motor style is what gives rise to intersubjective exchanges, being this kinesthetic and intercorporeal primary pairing the origin of joint action and, thus, of any community bond. From the description that Merleau-Ponty makes of this dynamic of involvement of my body with the environment, the surrounding world is a constitutive part of that exchange, determining specific ways of doing and moving together.

References

Gallagher, S. (2017). Intercorporeidad y reversibilidad: Merleau-Ponty, emoción, percepción e interacción. En D. Pérez y D. Lawler (Eds.), La segunda persona y las emociones (pp. 23-44). SADAF.

Gallagher, S. y Zahavi, D. (2012). La mente fenomenológica. (M. Jorba Grau, Trad.). Alianza.

Gomila, A. (2002). La perspectiva de segunda persona de la atribución mental. Azafea, 1, 123-138.

Gomila, A. y Pérez, D. (2017). Lo que la segunda persona no es. En D. Pérez y D. Lawler (Eds.), La segunda persona y las emociones (pp. 275-297). SADAF.

Husserl, E. (1996). Meditaciones cartesianas. (De J. Gaos y M. García-Baro, Trads.). Fondo de cultura económica (original en alemán, 1931).

Merleau-Ponty, M. (1971). La prosa del mundo. (Francisco Pérez Gutiérrez, Trad.). Taurus (original en francés, 1969).

Merleau-Ponty, M. (1984). Fenomenología de la percepción. (J. Cabanes, Trad.). Planeta-Agostini (original en francés, 1945).

Merleau-Ponty, M. (1995). La Nature. Notes Cours du Collège de France. Éditions de Seuil.

Merleau-Ponty, M. (2001). Psychologie et pédagogie de l’enfant. Cours de Sorbonne (1949-1952). Verdier.

Merleau-Ponty, M. (2002). El mundo de la percepción. Siete conferencias (Víctor Goldstein, Trad.). Fondo de Cultura Económica (original en francés, 1948).

Merleau-Ponty, M. (2010). Lo visible y lo invisible. (E. Consigli y B. Capdevielle, Trads.). Nueva visión.

Merleau-Ponty, M. (2011). Le monde sensible et le monde de l’expression. Cours au Collège de France. Notes, 1953. MetisPresses. DOI: https://doi.org/10.5840/chiasmi2010127

Ospina Tascón, V. y Español, S. (2016). El movimiento y el sí mismo. En S. Español, Psicología de la música y el desarrollo. Una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana (pp. 111- 156). Paidós.

Pérez, D. (2013). Sentir, desear, creer. Una aproximación filosófica a los conceptos psicológicos. Prometeo.

Rivière, A. (1986) Interacción precoz. Una perspectiva vygotskiana a partir de los esquemas de Piaget. En M. Belinchón, A. Rosa, M. Sotillo e I. Marichalar (Eds.) Ángel Rivière. Obras escogidas, Vol II (pp. 109-142). Panamericana.

Saint Aubert, E. (2004). C’est le corps qui comprend ». Le sens de l’habitude chez Merleau-Ponty. Alter. Revue de phénomenologie, 12, 105-128.

Saint Aubert, E. (2011). Avant-propos. En Merleau-Ponty, M., Le monde sensible et le monde de l’expression. Cours au Collège de France. Notes, 1953. MetisPresses.

Schilder, P. (1994). Imagen y apariencia del cuerpo humano. Estudios sobre las energías constructivas de la psique. Paidós.

Published

2023-03-28

How to Cite

Buffone, J. E. (2023). Reversibility and style in Merleau-Ponty’s theory: The body as a work of art. MEDICA REVIEW. International Medical Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades Médicas, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.37467/revmedica.v11.4546

Issue

Section

Research Articles (Special Issue)