Soul's Platonic concept in Galenic work Soul faculties follow body temperaments

Authors

  • Aniol Hernández Artigas Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revmedica.v8.2208

Keywords:

Galen, Plato, Soul Scientific Conception, Pathology, Medicine, Philosophy, Psychophysical Health

Abstract

In this paper we select the Platonic quotations about soul which Galen shows in his work Soul faculties follow body temperaments. Thereby, we analyze the soul galenic conception, which is the result of influence by divers medical-philosophical doctrines. Thus, considering human being has got three souls (rational, irascible and concupiscible) that are located in different parts and exercise various functions, Galen will diagnose and treat the soul diseases (passions and errors). So food, education and ambience influence human health, which will be harmonized psychophysically with diet, a complete treatment that will be a fundamental advance for the history of medicine.

Author Biography

Aniol Hernández Artigas, Universidad de La Laguna

Graduado en Estudios Clásicos y con el Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, estoy cursando el Máster Universitario en Estudios de Género y Políticas de Igualdad y el Programa de Doctorado en Arte y Humanidades por la Universidad de La Laguna.

References

Barnes, J; Jouanna, J. (2002): Galen et la philosophie. Vanoeuvres-Genève, Fondation Hardt Entretiens.

Bernabé, Alberto (2000): «Platón y el Orfismo», en José Luis Montesinos Sirera (ed.), Ciencia y Cultura en la Grecia Antigua Clásica y Helenística: actas años VI y VII. Seminario Orotava de Historia de la Ciencia: de octubre 1996 a mayo 1998, La Orotava y Las Palmas de Gran Canaria. Canarias, Fundación Canaria Orotava de Historia de la Ciencia, pp. 213-234.

Brioso Sánchez, Máximo (1995): «El concepto del Más Allá entre los griegos», en Pedro M. Piñero Ramírez (ed.), Descensus ad Inferos. La aventura de ultratumba de los héroes (de Homero a Goethe). Sevilla, Secretaría de publicaciones, Universidad de Sevilla, pp. 13-54.

Brisson, Luc (2005): Platón, las palabras y los mitos. ¿Cómo y por qué Platón dio nombre al mito? Traducción de José Mª Zamora Calvo. Madrid, Abada.

Brisson, Luc (2010): «El papel del mito en Platón y su incidencia en la Antigüedad», en Francisco Díez de Velasco y Patxi Lanceros (eds.), Religión y mito. Madrid, Pensamiento, pp. 15-40.

Buxton, Richard (2000): El imaginario griego: los contextos de la mitología. Traducción, revisada por Fernando Cervantes, de César Palma. Madrid, Cambridge University Press.

Calvo Martínez, Tomás (1995): De los sofistas a Platón: política y pensamiento. Madrid, Ediciones pedagógicas, D. L.

Casadesús Bordoy, Francesc (1997): «Orfeo y orfismo en Platón». Taula, Quaderns de pensament (UIB), nº 27-28, pp. 61-73.

Casadesús Bordoy, Francesc (2011a): «Los mitos escatológicos en Platón: entre Homero y Orfeo», en Esteban Antonio Calderón Dorda y Alicia Morales Ortiz (eds.), Eusébeia: estudios de religión griega. Madrid, Signifer Libros, pp. 97-119.

Casadesús Bordoy, Francesc (2011b): «Platón y la noción de transmigración de las almas», en Alberto Bernabé, Madayo Kahle y Marco Antonio Santamaría (eds.), Reencarnación. La transmigración de las almas entre Oriente y Occidente. Madrid, Abada, pp. 283-304.

Casadesús Bordoy, Francesc (2013): «Los relatos escatológicos en Platón: entre el logos y el mito». Humanitas, nº 65, pp. 71-87. DOI: https://doi.org/10.14195/2183-1718_65_4

Edmonds, Radcliffe G. (2004): Myths of the Underworld Journey. Plato, Aristophanes, and the “Orphic” Gold Tablets. New York, Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511497896

Galeno (1984): On the doctrines of Hippocrates and Plato. Traducción al inglés por Phillip De Lacy. Akademie – Verlag, Universidad de California.

Galeno (2003): Sobre las facultades naturales; las facultades del alma siguen los temperamentos del cuerpo/Galeno. Traducción de Juana Zaragoza Gras. Madrid, Gredos.

Galeno (2005): Sobre la diagnosis y curación de las afecciones del alma de cada uno. Sobre la diagnosis y curación de las faltas del alma de cada uno. Traducción de Jesús María Nieto Ibáñez. Madrid, Ediciones Clásicas.

García Ballester, Luis (1968): Alma y enfermedad en la obra de Galeno. Valencia.

García Ballester, Luis (1996): «Alma y cuerpo, enfermedad del alma y enfermedad del cuerpo en el pensamiento medico de Galeno», Revista de Asociación Española de Neuropsiquiatría, vol. XVI, nº 60, pp. 705-735.

García Ballester, Luis (2002): Galen and galenism. Theory and Medical Practice from Antiquity to the European Renaissance. Ashgate-Variorum.

García Gual, Carlos (1983): Mitos, viajes, héroes. Madrid, Taurus.

García Gual, Carlos (2004): Introducción a la mitología griega. Madrid, Alianza.

Gil, Luis (1975): Transmisión mítica. Barcelona, Planeta.

Hächer, Nikolas (2013): «Galen’s observations on diseases of the soul and the mind of men: researches on the knowledge of mental illness in Antiquity». Rosetta, nº 13, pp. 53-72.

Hankinson, R.J. (1991): «Galen’s Anatomy of the Soul». Phronesis, nº 28, pp. 197-233. DOI: https://doi.org/10.1163/156852891321052787

Inwood, Michael (2009): «Plato’s eschatological myths», en Catalin Partenie (ed.), Plato’s myths. New York, Cambridge University Press, pp. 28-50.

www.perseu.tufts.edu

www.stephanu.tlg.uci.edu

Published

2020-02-06

How to Cite

Hernández Artigas, A. (2020). Soul’s Platonic concept in Galenic work Soul faculties follow body temperaments. MEDICA REVIEW. International Medical Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades Médicas, 8(1), pp. 1–9. https://doi.org/10.37467/gka-revmedica.v8.2208

Issue

Section

Research articles