The gods will not save you: Greek culture and mythology in The Wire

Authors

  • Raúl San Julián Alonso ESNE, Escuela universitaria de Diseño. Madrid

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3666

Keywords:

The Wire, HBO, Television, Tragedy, Fate, Chorus, Mythology

Abstract

Within the pantheon of the great television series of recent decades, "The Wire" (D. Simon & E. Burns, HBO, 2002-2006) undoubtedly occupies a prominent place for critics and audiences. “The Wire”, disguised as a police thriller, is a serial story that stands out for its cyclical structure, tragic archetypes and a choral look that makes the difference from the rest of current television content. Three characteristics (the corality, the tragedy, and the cyclical time) that make up the essence of Greek theater. And as soon as we start analyzing The Wire we see what is hidden in the characters and plots of one of the most prestigious series in history owe their essence to the cosmogony and Greek mythology, the root of all our culture.

References

Álvarez, R. (2009). The Wire: truth be told. Canongate Books.

Apolonio de Rodas. (1991). Las argonáuticas. Editorial Akal.

Apolodoro (2006). Biblioteca Mitológica. Alianza Editorial.

Ballo, J. y Pérez, X. (1998). La semilla inmortal. Ed. Anagrama.

Batlle i Jorá, C., Gallet Miret, E., Fogeut i Boreau, F., Niguero y Ribes, J., Saumell y Vergés, M. (2004). La representació teatral. Universitat Oberta de Catalunya.

Bulfinch, T. (2002). Historia de Dioses y Reyes. Montesinos Ensayos.

Cobo Duran, S. (2014). La ciudad como personaje. David Simon como autor. The Wire como serie (Un. Sevilla), Frame, 10(julio), pág. 126

Esquilo. (2007). Prometeo Encadenado. (Edición Bilingüe). Random House.

García García, P. J. (2012). La ciudad es la protagonista. Construcción de la imagen de Baltimore y Nueva Orleans en The Wire y Treme (pp. 150-163). En M. A. Pérez-Gómez (Coord.), Previously on. Estudios interdisciplinares sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión. Monográficos Frame, Universidad de Sevilla.

García Martínez, A. N. (2010). “This America, man!” El realismo como crítica ideológica en The Wire. En M. Torregrosa Puig (coord.), Imaginar la realidad. Ensayos sobre la representación de la realidad en el cine, la televisión y los nuevos medios. (pp. 111-122). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Garcia Martínez, A. N. (2011): El género negro se pasa a la televisión: “The Wire y The Shield”. Previously on, 1, 211-226.

Hornby, N. (2007). David Simon: Creator-Producer-Writer of HBO’s The Wire. The Believer, agosto 2007.

Platón. (2014). Fedro. Editorial Gredos.

Vargas Llosa, M. (23 de octubre de 2011). Los dioses indiferentes. Tribuna, El Pais.

VV.AA. (2010). The Wire. 10 dosis de la mejor serie de la televisión. Errata Naturae.

Published

2022-12-16

How to Cite

San Julián Alonso, R. (2022). The gods will not save you: Greek culture and mythology in The Wire. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 11(2), 153–184. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3666

Issue

Section

Research articles