The Expression of Pain in "Chant de Linos" by André Jolivet

Relation of Contemporary Music with Greek Music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevhuman.v11.3234

Keywords:

Music, Pain, Flute, Jolivet, Myth, Linus

Abstract

In this article we present the profound relationship between the ideas of the Ancient Greek tradition and the aesthetics that underlies the composition at hand, Chant de Linos, a 1944 work for flute and piano by André Jolivet. Jolivet configures his language in this work from the ideas about the music that he receives from the Greek tradition and from the mythical history of Lino. We will illuminate the context and production of Jolivet at this creative stage.

References

Bergua J. (2012). La música de los clásicos. Pretextos.

Büttners S. (2006). Antike Ästhetik: Eine Einführung in die Prinzipien des Schönen. C.H. Beck.

Cadieu, M. (1961). A Conversation with Andre Jolivet. Tempo, 59, 2–4. https://doi.org/10.1017/s0040298200027789 DOI: https://doi.org/10.1017/S0040298200027789

Calero Rodríguez L. (2016). La voz y el canto en la antigua Grecia [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]

Calero Rodríguez, L. (2018). La voz y la música en el teatro griego [Ponencia]. Conferencia en la Fundación Juan March, Madrid. https://youtu.be/4dA0WY8IS_I

Calvo T. (1995). De los sofistas a Platón: política y pensamiento. Cincel.

Cortez, M.E. (2014). El rito y el mito como fuente de inspiración en el repertorio para flauta traversa [Tesis Doctoral, Pontificia Universidad Católica de Chile].

Ferrer, R. (2012). Música y tradición en la isla de Bali: aproximación al marco teórico para el estudio de la música de Gamelán balinesa. ARTSEDUCA, (1).

Flores Algarra A. (2021) Cinq Incantations pour flute seule de André Jolivet. Un estudio Interpretativo a través de la segunda Incantation, Pour que l´enfant qui va a naître soit un fils. Revista AV Notas, 11, 75-90.

Fubini E. (1988). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Alianza.

Fulcher J. F. (2005). The Composer as intellectual: Music and Ideology in France 1914-1940. Oxford University Press.

Guarnuccio B.R. (2006). André Jolivet´s Chant de Linos (1944): A Sentential Analysis [Tesis Doctoral, Graduate College of Bowling Green State University].

Gutiérrez Martínez, A. M. (2015). La música en el desarrollo de la espiritualidad y la religiosidad. Una aproximación al Cristianismo y al Budismo. ILU. Revista de Ciencias de las Religiones, 20, 91-110. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ILUR.2015.v20.50406

Gutiérrez Martínez, A. (2018). La mitología y el rito en el repertorio de flauta travesera. AV NOTAS revista de investigación musical, http://publicaciones.csmjaen.es/index.php/pruebas/article/view/182

Hagel S. (2018). Ancient Greek Music: A New Technical History. Cambridge University Press.

Hernández de la Fuente D. (2012). La escuela del ocio: Tiempo libre y filosofía antigua. Cuadernos hispanoamericanos, 747, 77-100.

Hernández de la Fuente D. (2011). Vidas de Pitágoras. Atalanta.

Jolivet, H. (1978). Avec... André Jolivet. Flammarion.

Kahn C. (2001). Pythagoras and the Pythagoreans: A brief History. Hackett Publishing Company.

Kirk G.S. (1985). El mito. Su significado y funciones en la Antigüedad y otras culturas. Paidós Ibérica.

Lisón, C. (2012). Rito, funciones y significado. Revista Internacional Música Oral Del Sur, 102–153. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/export/sites/default/publicaciones/pdfs/Carmelo-Lison-Tolosana-RITO-FUNCIONES-Y-SIGNIFICADO.pdf

Martin, J., & McNerney, K. (Autumn 1984). Carpentier and Jolivet: Magic Music in Los Pasos Perdidos. Hispanic Review, 52(4), 491–498. DOI: https://doi.org/10.2307/473848

Martínez Hernández M. (2010). «Música y palabra en la mitología griega» en G. Santana y E. Padrino (Eds), La palabra y la música. Ediciones clásicas, 11-68.

Matthiesen T.J. (1999). Apollo´s Lyre. Greek Music and Music Theory in Antiquity and de Middle Ages. University of Nebraska Press Lincoln and London.

Pausanias. (1994) Descripción de Grecia. Biblioteca Clásica Gredos.

Parker-Harley C. (2005) Magic and evocation in the Cinq Incantations pour flûte seule by André Jolivet [Tesis doctoral, Universidad de Cincinnati].

Rae, C. (Spring 2006). Jolivet on Jolivet: An Interview with the Composer’s Daughter. The Musical Times, 147(1894), 5-22. DOI: https://doi.org/10.2307/25434356

René de Tranchefort F. (1990). Guía de la música de piano y de clavecín. Taurus.

Rink J. (2006). La interpretación musical. Alianza.

Rivera Fernández, M. L. (2013). Los inicios de la reflexión sobre música y sociedad en la Grecia antigua. Epos : Revista de Filología, 29, 27–43. https://doi.org/10.5944/epos.29.2013.15180 DOI: https://doi.org/10.5944/epos.29.2013.15180

Rojas, J. (2009). Mito, rito y territorio: un modelo para entender la regulación en y entre los sistemas culturales. Análisis. Revista colombiana de Humanidades, 74, pp. 53-70. DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2009.0074.04

Rowell L. (1990). Introducción a la filosofía de la música. Gedisa.

Sprout, L. A. (2004). Messiaen, Jolivet, and the Soldier-Composers of Wartime France. The Musical Quarterly, 87(2), 259-304. http://www.jstor.org/stable/3600906 DOI: https://doi.org/10.1093/musqtl/gdh012

Tatarkiewick W. (1987). Historia de la estética. Akal.

Tranchefort F. R. (1990). Guía de la música de piano y de clavecín. Taurus.

Tranchefort F.R. (1995). Guía de la música de cámara. Alianza.

Trías E. (2008). El canto de las sirenas. Galaxia Gutenberg.

Published

2022-03-21

How to Cite

Rivera Fernández, M. L. (2022). The Expression of Pain in "Chant de Linos" by André Jolivet: Relation of Contemporary Music with Greek Music. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 11(1), 93–103. https://doi.org/10.37467/gkarevhuman.v11.3234