Borders of Music: The Horizon and the Other in Musical Experience

Authors

  • Javier Ares Yebra Universidad de Vigo / Academia Argentina de Artes y Ciencias de la Comunicación

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v9.2496

Keywords:

Music, Communication, Other, Horizon, Ethics

Abstract

The sound recording and reproduction systems and the development without precedents of communication technologies consitute decisive elements for thinking music nowadays. In this context, the present article brings into dialogue two questions. In the first place, the question of the essence of music from the conquest of ubiquity with the appearance of Internet. Secondly, the question about the other in musical experience, addressing the concert as a communicative situation.

References

Adorno, T. (2000). Sobre la música. Traducción de Gerard Vilar. Barcelona: Paidós.

Adorno, T. (2003). Filosofía de la nueva música. Traducción de Alfredo Brotons. Madrid: Akal.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Traducción de Andrés E. Welkert. México D.F.: Ítaca.

Berio, L. (2019). Un recuerdo al futuro. Traducción de Rosa Rius y Pere Salvat. Barcelona: Acantilado.

Born, G. (2011). Music and the materialization of identities. Journal of Material Culture 16(4), 376-388. DOI: https://doi.org/10.1177/1359183511424196

Charles, D. (1978). Le temps de la voix. Paris: JP Delarge.

Craft, R. (1991). Conversaciones con Igor Stravinsky (trad. de José María Martín Triana). Madrid: Alianza.

Corbin, A. (2019). Historia del silencio. Del Renacimiento hasta nuestros días (trad. de Jordi Bayod). Barcelona: Acantilado.

Dahl, P. (2019). Where is the essence of a musical work? En R. Staneviciuté, N. Zangwill, R. Povilionienè (eds.), Of Essence and Context. Between Music and Philosophy (pp. 197-211). Cham (Switzerland): Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14471-5_15

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia (trad. de José Vázquez Pérez y Umbelina Larraceleta). Valencia: Pre-Textos.

Dewey, J. (2005). Art as Experience. New York: Penguin.

Fubini, E. (2007). Música y estética en la época medieval (ed. y trad. de textos latinos a cargo de Cecilia Criado). Pamplona: EUNSA.

Heidegger, M. (1991). La proposición del fundamento (trad. de Félix Duque y Jorge Pérez de Tudela). Barcelona: Ediciones del Serbal.

Hersch, J. (2013). Tiempo y música (trad. de Rosa Rius y Ramón Andrés). Barcelona: Acantilado.

Hobsbawm, E. (2013). Un tiempo de rupturas. sociedad y cultura en el siglo XX (trad. de Cecilia Belza y Gonzalo García). Barcelona: Crítica.

Huizinga, J. (2007). Homo ludens (trad. de Eugenio Imaz). Madrid: Alianza.

Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental (trad. y estudio preliminar de Julia V. Iribarne). Buenos Aires: Prometeo.

Lejeune, P. (1975). Le pacte autobiographique. Paris: Seuil.

Lippman, A. (1964). Musical Thought in Ancient Greece. New York: Columbia University Press.

Steiner, G. (2007). Los logócratas (trad. de María Condor). México D.F.: Fondo de Cultura Económica; Siruela.

Steiner, G. (2012). La poesía del pensamiento (trad. de María Condor). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica; Siruela.

Stravinsky, I. (2005). Crónicas de mi vida (trad. de Elena Vilallonga Serra). Barcelona: Alba.

Valery, P. (1999). Piezas sobre arte. (trad. de José Luis Arántegui). Madrid: Visor.

Weil, S. (2018). Primeros escritos filosóficos (trad. de Teresa Escartín y José Luís Escartín). Madrid: Trotta.

Winocur, R. (2010). Robinson Crusoe ya tiene celular. México D.F.: Siglo XXI.

Published

2020-07-02

How to Cite

Ares Yebra , J. . (2020). Borders of Music: The Horizon and the Other in Musical Experience. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 9(1), pp. 33–39. https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v9.2496

Issue

Section

Research articles