Teaching of Brass Instruments Tuning: Science, Music and Technology in Arts Teaching

Authors

  • José Ibáñez Barrachina Universidad de Murcia
  • María Isabel de Vicente-Yagüe Jara Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v1.1100

Keywords:

Tuning Teaching, Musical Acoustics, Musical Technology

Abstract

Musical acoustics and specifically tuning is one of the most complex contents in the training of any instrument. The daily practice allows us to adjust the height of certain notes in order to improve their tuning; something that has traditionaly and systematicaly been done by the Teacher and disconnected from their scientific reason. Concerning the brass instruments in the subject of Chamber Music in Arts and Music Teaching, it is possible to improve the tuning of the musical speech through a theoretical and practical method. In that sense and with the aim of giving a different focus to the habitual teaching methods, it is hereby presented an intervention in which the different tuning possibilities of this kind of instruments are presented to the students while, in adittion, we analyze the results from the recordings registered in class with conventional chromatic tuning keys and the software programm Audacity®. Finally, from these foresaid sound results, we encourage the students to check if the traditionally done tuning is correct or not and which scientific arguments support their answers.

References

Anónimo. (c. 1684). Sonata from Die Bankelsangerlieder. New York: Folkways Record & Service Corp.

Arbonés, J. Y Milrud, P. (2011). La armonía es numérica. Rodesa: RBA.

Calvo-Manzano, A. (1991). Acústica físico-musical. Madrid: Real Musical.

Estévez, F. (1990). Acústica musical. Madrid: Opera tres ediciones musicales.

Fernández de la Gándara, G. y Lorente, M. (1998). Acústica musical. Madrid: Música hispana.

Gallaga, J. M. (2007). Estudio completo de las comas acústicas y del resto de los intervalos en los distintos sistemas de afinación. Bilbao: Ediciones Beta III Milenio.

Geller, D. (2004). Tratado práctico de entonación para instrumentistas y cantantes. Cornellà de Llobregat: Idea Música.

Goldáraz, J. J. (2004). Afinación y temperamentos históricos. Madrid: Editorial Alianza.

Ibáñez, J. (2008). Métodos exactos y heurísticos de afinación. Aplicación a la trompeta (Tesis Doctoral). Universidad Politécnica de Valencia.

Lasala, A.E. (1962). La educación musical del oído. Buenos Aires: Ricordi americana.

Latorre, A. (2004). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Liern, V. Y León, T. (2011). A fuzzy framework to explain musical tuning in practice. Fuzzy Sets and Systems, 214, pp. 51-64.

MEC (1966). Decreto 2618/1966, de 10 de septiembre, sobre Reglamentación general de los Conservatorios de Música (BOE, 24/10/1966).

MEC (2007). Real Decreto 1577/2006, de 22 de diciembre, por el que se fijan los aspectos básicos del currículo de las enseñanzas profesionales de música reguladas por la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE, 20/1/2007).

Olazábal, T. (1954). Acústica musical y organología. Buenos Aires: Ricordi americana.

Piles, J. (1982). Intervalos y gamas . Valencia: Editorial Piles.

Randel, D. Ed. (2008). Diccionario Harvard de música. Madrid: Editorial Alianza.

Roederer, J. G. (1997). Acústica y Psicoacústica de la música. Buenos Aires: Ricordi americana.

Sachs, C. (2006). The history of musical instruments. New York: Dover.

Sadie, S. Ed. (2000). Diccionario Akal/Grove de la música. Madrid: Ediciones Akal.

Wallace, J. y McGrattan, A. (2011). The trumpet. London: Yale University Press.

Published

13-06-2014

How to Cite

Ibáñez Barrachina, J., & de Vicente-Yagüe Jara M. I. (2014). Teaching of Brass Instruments Tuning: Science, Music and Technology in Arts Teaching. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review Revista Internacional De Tecnologías Educativas, 1(2). https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v1.1100

Issue

Section

Research articles