Communication Analysis of the Music Interface Between Playlist and YouTube

Advertising and Discursive Interactions of the Country Singer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3265

Keywords:

Media knowledge, Fans in social media, Discursive interface, Music and business, Business platforms, Playlists and YouTube

Abstract

This study is the result of the PROLIC Study Group that seeks to verify the media influences on the digital market from Brazilian country music. Understanding how artists use new technologies to promote their work and market their images, in this way, we start from the concept that PP uses the interface between playlists, YouTube, and entertainment as a media strategy. Involves educational learning for the area of Social Communication in this specific communicational interrelationship of the media, the PROLIC team makes a visual and relational reading around the interfaces and how the advertising discourses generate meanings in social media.

Author Biographies

Eliane M. Soares Raslan, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

PhD in social communication. Professor and researcher at UEMG. Interdisciplinary editor of Social Communication Fandom since 2019. Editor of the magazine Legenda comics and artistic magazine Fansing (2012-2017). Publishing, Photographs, comics, illustration from semiotics and discourse analysis. Leader of the PROLIM RESEARCH GROUP - Media Image Processes and Languages linked to the CEPEMOM Center of UEMG, Divinópolis Unit.
https://cepccomuemg.wixsite.com/cepccom/groups-de-pesquisa.

Rafael Leite de Souza, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Advertising for UEMG. PROLIC Study Group - Processes of Images of Everyday Languages. https://www.instagram.com/prolimimagensmiditiacas/

References

Almeida, A. C. e. (2016). A música sertaneja na era da cibercultura: o papel das tecnologias digitais na origem e popularização do sertanejo universitário. XV Secomunica. II Interprogramas. Universidade Católica de Brasília. DF., pp. 277-287. (online). https://bit.ly/3wZooZ8

Alonso, G. (2015). Cowboys do asfalto: música sertaneja e modernização brasileira. Civilização Brasileira.

Baudrillard, J. (1978). Significação da Publicidade. In L.C., LIMA. (Org.), Teoria da cultura de massa. Paz e Terra.

Baudrillard, J. (1997). O sistema dos objetos (Trad. Z. Ribeiro Tavares). Perspectiva. (3ªed).

Bembem, A. H. C., & Costa Santos, P. L. V. A. da. (2013). Inteligência coletiva: um olhar sobre a produção de Pierre Lévy. Perspectivas em Ciência da Informação, 18(4), 139-151. https://bit.ly/2YsVFYg DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362013000400010

Castells, M. (2009). Comunicação e poder. Alianza Editorial, S.A.

Castro, G. G. da S. (2007). Música, juventude e tecnologia: novas práticas de consumo na cibercultura. Logos 26: Comunicação e conflitos urbanos, 14. https://bit.ly/3q76ZcR

Custódio, M. (2019). Saiba quais são as redes sociais mais usadas no Brasil. Conheça as 10 redes sociais mais usadas pelo brasileiro. LM Latinmed. https://bit.ly/3erFmbQ

Developers. (2019). YouTube Player API Reference for iframe Embeds. Google. (online). https://developers.google.com/YouTube/iframe_api_reference?hl=pt-br

Dias, M. T. (2000). Os donos da voz: Indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. Boitempo.

Figueiredo, T. (2019). Gusttavo Lima vira espécie de 'diplomata' sertanejo: planeja novo DVD e grava Em espanhol. G1 Globo. http://glo.bo/3wQsp1S

Jenkins, H. (2008). Cultura da convergência (Trad. S. Alexandria). Aleph.

Kurovski, C. (2018). Fusão entre YouTube e Propaganda: a narrativa publicitária no conteúdo de canais do YouTube. [Trabalho de Graduação, Universidade Federal do Paraná]. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/56513

Lima, J. D. de. (2007). Como o consumo de playlists está mudando à nossa maneira de ouvirmúsica. Revista Nexo. https://bit.ly/2yDsQAX

Maldonado, H. (2009). Saiba quem são os sete cantores brasileiros mais vistos do YouTube. Música. R7. 25.08.2019. https://bit.ly/3KR1F78

Marzano, F. (2018). Festa do Peão de Barretos anuncia Gusttavo Lima como embaixador pelo 2º ano consecutivo. G1. EPTV Ribeirão e Franca. 21.05.2018. https://g1.globo.com/sp/ribeirao-preto-franca/noticia/festa-do-peao-de-barretos-anuncia-gusttavo-lima-como-embaixador-pelo-2o-ano-consecutivo.ghtml.

Moura, R. [Ronaldo Moura - Rec Prod. & AG. De Notícias ] (2018). Gusttavo Lima é o embaixador da festa do peão de Barretos pelo segundo ano consecutivo. [Video]. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=18dnmqONpfk

Muniz, E. (2018). Discurso publicitário e produção de sentido. Eloá Muniz Consultora em Comunicação. https://www.eloamuniz.com.br/arquivos/1188171049.pdf

Nery, V. C. A. (2005). A construção do discurso publicitário na sociedade contemporânea. Revista OPSIS - Revista do NIESC, 5(1), 7-21. https://doi.org/10.5216/o.v5i1.9276 DOI: https://doi.org/10.5216/o.v5i1.9276

Rocha, C. A. (2014). Vídeos Publicitários e Multilinearidade: Uma estratégia criativa para o ambiente Web. Revista Panorama, 4(1), 109-116. https://bit.ly/3qpmopn DOI: https://doi.org/10.18224/pan.v4i1.3467

Verón, E. (1980). A produção de sentido. Cultrix.

Vieira, D. (2015). YouTube abandona Flasho para usar HTML5 como padrão na reprodução de vídeos. Tecmundo. https://bit.ly/3q8In3I

Published

2022-09-09

How to Cite

M. Soares Raslan, E. M., & Leite de Souza, R. . (2022). Communication Analysis of the Music Interface Between Playlist and YouTube: Advertising and Discursive Interactions of the Country Singer. EDU REVIEW. International Education and Learning Review / Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 10(4), 299–315. https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3265

Issue

Section

Research articles